повесть о царице и львице

Повесть о царице и львице

повесть о царице и львице. Смотреть фото повесть о царице и львице. Смотреть картинку повесть о царице и львице. Картинка про повесть о царице и львице. Фото повесть о царице и львице

Повесть о царице и львице — памятник средневековой русской литературы, созданный в конце XVII века. Известно более 250 списков данного произведения конца XVII—XIX веков. В рукописях Повесть чаще всего называется «Повесть зело полезна, выписана от древних летописцов, из римских кронников, коя царица, моляся пресвятей Богородице, спасена бысть от смерти».

Характеристика

Повесть является русской переработкой западно-европейского романа об Оттоне и Олунде, переведённого с польского языка на русский в 1670-х гг. Исходный сюжет был значительно переработан и изложен в традициях жития и волшебной сказки. При этом Повесть лишена сказочной поэтики, а тема волшебного помощника раскрыта в агиографическом ключе — львица становится посланницей Бога и помощницей царице. Образ напрасно гонимой царицы, покорной при этом воле Бога и ведущей христианскую жизнь, должен был дать читателю идеал поведения. Мучения, которые претерпевает царица, построены по схеме жития-мартирия, а сказочный сюжет использован для более красочного воплощения авторской идеи.

Повесть о царице и львице часто помещалась в сборнике богородичных чудес Звезда Пресветлая, а также встречается в сборниках с житиями Алексея, человека Божьего, Евстафия Плакиды, Варлаама и Иоасафа, Кирика и Иулиты, Бориса и Глеба.

Сюжет

Повесть рассказывает о царице, оклеветанной свекровью перед мужем в супружеской измене. Свекровь уговорами заставляет одного из приближённых царя лечь в постель к спящей царице, недавно родившей двух мальчиков-близнецов. Приведя царя, свекровь предъявила это как доказательство измены его супруги, и царица была брошена в тюрьму, а затем предана суду. Царь повел изгнать её вместе с двумя сыновьями-близнецами в пустыню. Там одного из детей похищает и воспитывает львица. Царица же со вторым ребенком находит приют у некоего христианина. Спустя время на царство отца изгнанных детей нападает враг, и оба брата, услышав об этом, выходят на поле битвы и одерживают победу. После этого выясняется, что они родные братья и к тому же сыновья царя. Узнав правду о своей супруге, царь посылает за ней, и она возвращается. Завершает повесть общее прославление Бога.

Обвинение царицы в супружеской измене (миниатюра к Повести о царице и львице, 1870-е гг.)

Сцена битвы (миниатюра к Повести о царице и львице, 1870-е гг.)

Источник

Старообрядческую «Повесть о царице и львице» впервые показали в Музее Андрея Рублева

18 января в музее древнерусской культуры и искусства имени Андрея Рублева открылась выставка, посвященная уникальному старообрядческому иллюстрированному рукописному сборнику «Повесть о царице и львице», созданному в первой трети XIX века. Города с фантастическими башнями, виды царских пиров, кораблей и битв воссоздают волшебную атмосферу русской сказки. Одним из главных ее героев является львица, воспитавшая как собственного сына одного из царевичей.

повесть о царице и львице. Смотреть фото повесть о царице и львице. Смотреть картинку повесть о царице и львице. Картинка про повесть о царице и львице. Фото повесть о царице и львице

Сюжет «Повести», как полагают исследователи, восходит к архетипу средневекового рыцарского романа. Текст был переработан русскими книжниками в XVII веке в соответствии с канонами древнерусской литературы. «Повесть о царице и львице» пользовалась большой популярностью на протяжении нескольких веков. Многие перипетии ее захватывающего повествования нашли отражение в «Сказке о царе Салтане» А. С. Пушкина и других русских сказках.

повесть о царице и львице. Смотреть фото повесть о царице и львице. Смотреть картинку повесть о царице и львице. Картинка про повесть о царице и львице. Фото повесть о царице и львице

На выставке в музее впервые показали подробный цикл иллюстраций к «Повести о царице и львице», выполненный в самобытной манере старообрядческим мастером начала XIX столетия. Возможность узнать в деталях сюжета «Повести» знакомые сказочные мотивы сделает выставку интересной посетителям самых разных возрастов.

повесть о царице и львице. Смотреть фото повесть о царице и львице. Смотреть картинку повесть о царице и львице. Картинка про повесть о царице и львице. Фото повесть о царице и львицеРукопись в выставочном зале музея Андрея Рублева

Мы задали несколько вопросов куратору выставки, ведущему научному сотруднику музея Л. И. Антоновой.

повесть о царице и львице. Смотреть фото повесть о царице и львице. Смотреть картинку повесть о царице и львице. Картинка про повесть о царице и львице. Фото повесть о царице и львицеВедущий научный сотрудник музея Л. И. Антонова

Эта Лицевая рукопись представляет собой старообрядческий сборник, который был создан в начале XIX века, но не ранее 1825 года. В его состав входят пять частей. Вся рукопись богато иллюстрирована. Это «Страсти Христовы», «Слово Ипполита об антихристе и Втором Пришествии», «Слово Палладия Мниха о Втором Пришествии», «О Страшном Суде», затем «Слово Ефрема Сирина о Прекрасном Иосифе», заключает этот сборник замечательная «Повесть о царице и львице».

повесть о царице и львице. Смотреть фото повесть о царице и львице. Смотреть картинку повесть о царице и львице. Картинка про повесть о царице и львице. Фото повесть о царице и львице

«Повесть» уникальна, потому как иллюстрированных текстов очень мало. Я встретила еще только одну, более позднюю, и она отчасти вторит миниатюрам нашей рукописи. Этот Лицевой сборник иллюстрировал весьма самобытный мастер. В ходе изучения и подготовки выставки выяснилось, что он выпустил не один такой сборник, а еще достаточно много, как минимум пять иллюстрированных в подобном стиле.

Это пока не установлено. Один из изготовленных мастером сборников находится в Курганском собрании Уральского университета. Есть предположение, что это может быть какая-то уральская мастерская, потому как на Урале было немало подобных мастерских. В тех краях много книг издавалось на распространение в старообрядческой среде. Но в методах, использованных мастером, встречаются отголоски и поморских рукописей. Известно, что Выг и Урал были тесно связаны между собой, поэтому какие-то связи прослеживаются. Конечно, пока это всё предположения. Точно утверждать нельзя.

повесть о царице и львице. Смотреть фото повесть о царице и львице. Смотреть картинку повесть о царице и львице. Картинка про повесть о царице и львице. Фото повесть о царице и львице

В этих рукописных сборниках нет никаких данных о происхождении, нет информации о художниках и авторах. Миниатюры очень декоративные: это яркие краски, сам рисунок выполнен пером, композиции вроде бы такие простые, не затейливые, но они очень подробно следуют тексту, буквально каждой фразе. И что еще интересно, текст рукописи очень поэтичный, и эта поэтика отчасти передается даже в миниатюрах.

Пока сотрудники музея готовились к организации презентации, заведующая сектором рукописной и старопечатной книги М. Е. Башлыкова проводила историко-художественный урок для школьников младших классов, посвященный старообрядческому сборнику.

повесть о царице и львице. Смотреть фото повесть о царице и львице. Смотреть картинку повесть о царице и львице. Картинка про повесть о царице и львице. Фото повесть о царице и львице

Она так прокомментировала это занятие:

Мы решили познакомить ребят с очень малоизвестным сегодня произведением — «Повесть о царице и львице». Произведением сказочного характера, хотя события повести таковы, что возможно расценивать их и как быль. Выбрали две иллюстрации из сборника и сделали из них прориси для раскрашивания, чтобы дети попробовали себя в роли древнерусских книжников-миниатюристов. Получился своеобразный детский мастер-класс.

Выставка продлится до 16 февраля 2020 года.

Понравился материал?

Лучшая благодарность за нашу работу — это подписаться на наши каналы в социальных сетях и поделиться ими со своими друзьями!

Комментариев пока нет

Отменить ответ

Архив новостей

Русская вера и русские традиции: старообрядчество и староверы вчера и сегодня

Последние годы в Росиии, в силу известных политических и экономических событий, растет интерес к своим корням и самоопределению русской нации. Идет поиск тех незыблемых, родных ценностей, которыми так богата наша история, наш народ. Русская культура, русские традиции, русская истрия и русская вера — вот основные тематики, которыми все чаще интересуются наши соотечественники, настоящие русские люди! Старообрядчество является живым примером того созидательного мировоззрения, на котором можно построить прочную и незыблемую патриотическую основу для духовной, культурной и научно-экономической жизни общества.

Сама история старообрядчества показывает невероятные примеры стойкости и патриотизма, защиты делом своей веры и традиций, истории и культуры своей Родины — святой Руси. Уже сейчас многие как светские, так и церковные авторы публикуют материалы, посвященные духовному и культурному наследию, истории и современности старообрядчества. Однако сам феномен старообрядчества, его философия, мировоззрение и особенности терминологии исследованы до сих пор слабо. «Кто такие староверы?» — на этот вопрос пока нет однозначного ответа, понятного для каждого нашего соотечественника.

Сайт «Русская вера» является самым обновляемым источником информации, рассказывающий об истории и современной жизни старообрядчества в целом и старообрядческих согласий в частности, таких как: РПСЦ, РДЦ, ДПЦ, Старопоморы-федосеевцы и другие, а также Старообрядные приходы в лоне РПЦ. Наш проект дает возможность читателю отслеживать актуальные новости старообрядчества, найти прямую дорогу и посетить старообрядческий храм, вспомнить прекрасные русские традиции, прикоснуться к архивным документам и памятникам культуры, каковым является Лицевой Летописный свод (Лицевой свод Ивана Грозного). Сайт первым начал собирать истории и биографии из жизни особо значимых деятелей прошлого (протопоп Аввакум, Митрополит Амвросий) и наших современников (Агафья Лыкова, Митрополит Алимпий). На страницах нашего ресурса можно задать вопрос священнику и побеседовать с единомышленниками. Мы приглашаем всех небезразличных патриотов поддержать нашу идею и объединиться в деле восстановления нашей общей родины — святой Руси!

Источник

Повесть о царице и львице (старая орфография)

Подготовка текста и комментарии Т. Ф. Чалковой

ПОВЕСТЬ О ЦАРИЦЕ И ЛЬВИЦЕ

ПОВЕСТЬ ЗЕЛО ПОЛЕЗНА, ВЫПИСАНА

ОТ ДРЕВНИХЪ ЛЕТОПИСЦОВЪ, ИЗ РИМСКИХ КРОННИКОВЪ, КОЯ ЦАРИЦА, МОЛЯСЯ ПРЕСВЯТЫЯ БОГОРОДИЦЫ, СПАСЕНА БЫСТЬ ОТ СМЕРТИ

оба вкупе, во страсе Божий по закону. Мати же царева завиствуя на царицу, невестку свою, яко любитъ ея царь и за добродетель ея почитаема бе от всехъ, и не любяше ея, и мысляше всегда во уме своемъ на ню пакость навести, и печашеся о томъ всегда.

По временехъ же некоихъ благочестивая та царица роди чадъ своихъ, два сына-близнеца. Царь же о семь радостенъ бысть, рождения ради чадъ своихъ, и востав, иде в церковь Божию с велможи своими, и нача молебная совершати Господеви о благополучении своемъ и о здравии чадъ своихъ, и моляше Бога, и благодаряше его с радостию. Мати же царева обрете тогда подобно время злобе своей и научениемъ вражиимъ нача смышляти, да наведетъ на царицу пагубу. Призва к себе от царевы полаты мужа некоего, доброродна теломъ, и рече ему с ласканиемъ: «Сотвори ныне повеленное мною, и азъ ти честь воздамъ велию и сподоблю тя велика сана, токмо сохрани мною заповеданная крепъце». Он же рече: «Что есть, госпоже-царицъ, хотение твое?» Она же рече ему: «Иди ныне в полату к царицы, идеже почиваетъ, и возлязи с нею на одре». Он же рече: «Не могу сего не токмо сотворити, но ни помыслити на такое злое дело, аще царь увестъ, что будетъ? Всяко убиетъ мя». Она же рече: «Не бойся, токмо послушай, азъ тя избавлю от руки царевы, и не сотворитъ ти ничтоже зла, веси бо, яко мощно ми есть. Послушай, сотвори волю мою, не веси, чимъ тя прославлю и почту». Он же велми отрицашеся, не хотя сотворити такова зла дела. Она же, злая ехидна, велми нудяше мужа того и прещаще 1 ему смертию, аще не сотворитъ тако, и многими муками прещаще ему. Он же отрицашеся и убоялся, немогий ея прещения преслушати, давъ ей слово тако сотворити.

«Что тако радуешися и веселишися о рождении чадъ своихъ и молебная соверъшаеши, а не веси того, что твоя лукавая и льстивая прелюбодеица-царица ныне творитъ? Возлежитъ бо на одре с рабомъ твоимъ и прелюбодействуетъ, якоже обычей прежде. И тыя младенцы рожденныя не твоего зачатия есть, но от оного мужа, любимица ея, иже с нею на одре веселится, и подобятся бо ему. А она льстить тебе по вся дни своими словесы и ласканьми. Ты же, убо простоуменъ, мнишы ю верну быти къ тебе и любезну, мене же, матерь свою, презираеши и не емлеши веры рождьшей тя. Аще хощещи правду ея и мой глаголъ истинно уведати, иди скоро в ложьницу и виждь лукавыя твоея жены злое действо, како тебе ругается и державъ твоей на лице льстить и ласкаетъ, аки верна показуется, тиха, яко благонравна, а по злодеянию своему не токмо быти с тобою во царствии твоемъ, но ни жити с тобою достойна». Царь же, слышавъ сия словеса от матере своея, ужасенъ быв о возвещении. И не дождався конца молебнаго пения, скоро пойде из церкви со ближними своими к царицы своей в полату. И пришед внезапу, и виде у нея раба своего ближняго, лежаща на одре без гащъ, наполнився ярости и удари его мечемъ в сердце, прободе. Раб же той велми возреве и умре. Царицу свою повеле воврещи в темницу и с чады ея, ничтоже ей о томъ ведущу. И много время пребысть в темнице, блюдома и с чады своими твердыми стражи по повелению цареву и питаема нужною 3 пищею. Царь же от полаты изыде, во мнозъ печали и страсъ быв, в недоумении, срама ради. И размышляя в себе: «Что есть се, и како горкое сие изменение сотворися?» И много сетуя о томъ.

И по лете некоемъ призва к себе въ полату бояръ своихъ и рече имъ: «Что подобаетъ царице сотворити?» Нецыи же от нихъ не мнеша быти такову царицу, но не смеяху глаголати, рекоша к царю: «Сердце бо твое в руку Божию есть, якоже той изволитъ, тако и будетъ». И по прехождении времени повеле изыти царь той вне града, на некое пространное поле, и престолъ царский устроити тамо, и степени, и седолища властемъ. И повеле собратися властемъ и велможамъ, и всему сигъклиту, и купцемъ, и всем жителемъ града того, и самъ изыде вооруженъ и седе на престолъ своемъ. И повеле молчанию быти и возгласи, и рече властемъ и велможамъ, и всемъ собравшимся ту: «Судите мя с царицею моею, понеже велие зло сотвори, и рцыте ми, что подобаетъ сотворити противу злу ея». Власти же и бояре, и вси предъстоящии единогласно рекоша: «Божия воля да будетъ и твоя, о царю, якоже веси и хощещи. Мы како можемъ судити государей своихъ?» Повеле же царь ту вскрай народа уготовати огнь велий зело, и сотвориша скоро велий. Повеле же привести и царицу ис темницы, и с чады.

Посланний же скоро шедше в темницу и обретоша царицу, ницъ лежащу пред образомъ Господнимъ и Богородицы и молящуся со слезами, истомленну зело от поста и печали; младенцы же близъ ея бяху. Вземше же ю и ведоша ко царю, а чада ея несуще. Царица же, ведома, плакате горко, глаголаше: «Создателю мой Господи! Ты веси, яже 4 суть, веси, яже ничтоже согрешихъ, о нем же осуждена есмь. Помилуй мя, Создателю мой, щедротъ ради твоихъ и сихъ ради младенцевъ незлобивыхъ; веси, яко царстии суть сынове, а не прелюбодейчища. Не вемъ бо, откуду найде напасть сия на ны, и любимаго ми государя души повреждение, лютыя ради клеветы сея». И паки глаголаше царица: «О всемилостивая Владычице, мати Бога и всехъ, нескверная Девице! Ты веси, Госпоже моя, яко не осквернихъ девства моего, ни брака царьскаго обезчестихъ. Ныне же что приключися, не вемъ се, прииде конечное поругателное осуждение, за высокоумие ли или кое иное погрешение мое. А я же глаголю: неповинна есмь, ты веси, Владычице всехъ. Помилуй мя в часъ сей и младенцовъ сих, сиротъ, ниоткуду имеющихъ помощи. Аще ты не помилуеши, не имамъ, кому помолитися».

Царь же в размысле быв, и плачася, и виде царицу свою плачущуся, и от печали и от истомления скончавающуся пред ногама его, прежде осуждения смертнаго, и младенцовъ ползающихъ, ово к нему радостнъ, ово 8 к матери, подвизающе востати, немотующе 9 10 и проводити ю и со младенцы ея в пусто место, идеже никто от живущихъ человекъ приходитъ, и тамо оставити повелъ ихъ, глаголя: «Еже восхощет Богъ о нихъ, то и сотворить». И тако печаленъ отиде в полаты своя. Мати же его радующися и веселяшеся, яко улучи желание свое и исполни волю свою.

Господа Бога, и Пресвятую Богородицу, и всехъ святыхъ, плачющися и рыдающи горко о разлучении царства и о поругании своемъ; благодаряше Бога и радовашеся, яко оставлена жити с чады своими. И по неколице времени пойде с места того с чады своими, и иде немало дней путемъ своим, и обретоша при потоце место сенно 11 и красно, и плодовито. И нача ту жити, и пребывающу ей и питающуся с чады своими.

И тако много время скитаяся по пустыни, взыде на гору высоку, и узре градъ велий, и возрадовася велми, славя и благодаривъ Бога зело. И поиде со тщаниемъ на страну ту, идеже градъ, и прииде близ его. И обрете человека, идуша по пути, и вопроси его о жителствъ града того. Он же поведа им, яко житель есть града того, и во граде живутъ благочестивии христиане, а градъ той державы онаго царя, мужа ея, уразуме бо она от глаголъ человека того, но далече есть от царственнаго града. И поведа себе она заблудившуюся с чадомъ своимъ и в пустыни скитающуся боле двою летъ. И моляше человека того онаго со слезами, дабы повелелъ ей в дому его поне мало время пребыти. Муж же той старъ бе, и благочестивъ, и искусенъ в вещехъ. Виде жену доброродну и в речехъ разумну, искусну в беседе, и одеяние ея, аще ветхо и раздранно, но честно бяше, и уразуме ея быти непросту жену и чада ея, младенца, непроста же разумъ быти. Он же приятъ ю с радостию и покояше ю и чадо ея, и велию честь воздавая имъ. Она же пребываше в дому его пятъ на десятъ 1 3

И изучи сына своего Божественному Писанию, и навыкновению, и искуству, бяше бо и сама хитра божествененымъ книгамъ и всякому доброму навыкновению. Отрокъ же, сынъ ея, бяше добророденъ теломъ, и прекрасенъ зело, и разумен, и дарова ему Богъ и силу велию. Мати же о немъ радовашеся и благодаряше Бога, храня тайну в сердцы своемъ. Благочестивый же мужъ той, у негоже пребываше царица, видя ю постящуся и молящуся часто, и о всякомъ блазе 1 4 прилежащу, и сына своего тому же научающу, и никогда же слыша от нея пустошныя глаголы, почиташе и храняше ю, яко матерь, а отрока любляше, яко сына. И сперва бо той мужъ бяше воинъ храбръ зело и силенъ, и искусенъ в ратех. Имяше же в дому своемъ щитъ, и колчюгу, и шелом, и палицу, и копие, и вся орудия воинская. Сынъ тоя царицы ходяше во храмину ту часто и те доспехи на ся возлагаше многаши, и ношаше храбрующи. Раби же господина видяша его, тако творяща, смеющеся. И по времени неций от нихъ сказаша вся господину своему. Он же, слышавъ, возбрани им пакостити ему. И неъкогда и самъ смотря отай 15 храбрования его, и уразуме, яко воинъ хощетъ быти велий и паче его, и силнее, и благодаривъ Бога о томъ, яко наследник хощетъ быти храбрости его, и храбрее и силнее, не позавиде, но и паче чтяше и радовашеся.

И Божиимъ изволениемъ приидоша ко граду тому, идеже юноши того отецъ царьствуетъ, и присташа ко брегу, и идоша во градъ ко царю з дары своими. Царь же приятъ от нихъ дары и почте ихъ. Печаленъ бо бяше нашедшыя ради рати на царство его. Корабленицы же поведаша цареви, како на пути обретоша лвицу во острове и с нею юношу, доброродна и прекрасна зело, и разумична, и имеютъ ихъ на корабли своемъ. Слышавъ же царь, удивися и повеле лвицу и юношу привести пред ся. Корабленицы же, шедше, приведоша ихъ ко царю. Видевъ же царь лвицы тоя кротость и взирание ласкателное и юноши того доброродство и красоту и искуство, яко многихъ человекъ превзыде возрастом и добротою, удивишася и почте кораблениковъ. И повеле лвицу в некоемъ месте хранити и питати доброю пищею. Юноши же тому вда одеяние честно и устрой его пребывати близъ себе. Повеле же и ко лвицъ приходити часто, да не унываетъ. Юноша же той веселяшеся, навыкая языку и искуству. По времени же нецыи видеша юноши того храбрство, яко воинская тяжкая орудия пыташе, и крепкия доспехи на ся возлагаше, и храбро хождаше, обретеся паче всехъ во граде храбрыхъ и силныхъ, и глаголаше: «Исшелъ бы на брань противо ратныхъ». И поведаша цареви. Царь же, слышавъ таковая, возрадовася, призва его к себе и рече ему: «О юноше, аще даде ти Богъ храбрость и силу на ополчение к ратнымъ, послушай мене, яко отца, и буди ми сынъ, бездетну сущу царю. Изыде из града на отмщение ратнымъ и способствуй намъ. Аще подастъ ти Богъ помощъ и возвратися, победивъ, здравъ, азъ ти велию честь учиню. Аще будеши разуменъ и искусенъ в царских вещехъ, устрою тя в чину сана». Юноша же поклонися царю, глаголя: «Богъ да поможетъ ми молитвъ ради твоихъ. Отпусти мя противо сопостатовъ и даждь ми орудия воинская вся». Царь же возрадовася и повеле ему устроити, якоже хощетъ, и конь, яковъ ему годенъ. И помолився Богу и поклонився царю, изыде противо сопостатъ. И лвица она, услыша отрока того пошествие из града, растерза замки и двери и изыде ис храмины, идеже хранима бе.

И егда приближися отрокъ к сопостатомъ и нача сещи ихъ без милости. А лвица же такоже с нимъ вкупъ ратныхъ угрызая и растерзан ихъ ногты своими страшно. Со другие же страны техъ ратныхъ полковъ Божиимъ изволениемъ онъ царицынъ сынъ, иже с материю во градъ воспитанный, в то время приехавъ и нача сещи и побивати противныхъ без удержания, а не ведая того, яко братъ его сечетъ от града. И тако смятошася полцы, и силнии ихъ ни во что же быша. А протчии устрашишася, видяща лвицу храбрующу, а воини побивающе безъ удержания, и бежати от нихъ не могоша. Они же, два храбрыя воини-юноши, не ведуще другъ про друга, съехашася и уведаша, яко за едино храбруютъ, поклонишася другъ другу, глаголюще: «Богъ да поможет ти, брате, за молитвъ святыхъ своихъ». И тако победиша вся воины противныя и храбрыя оны, ни во что же сотвориша. И видеша рать побиену, и поехаша во градъ ко царю заедино. И ко граду едучи, другъ друга братомъ назваша и во единодушые согласошася. А лвица же в следъ ихъ идяше тихо и кротко, радующися. Юноша же той, иже царицынъ сынъ, вопроси другаго о лвицъ. Он же глаголаше: «Яко мати ми есть». Царицынъ же удивишася и внимаше умомъ своимъ: «Не братъ ли ми есть сей, унесенный лвицею?» Внимая и храня мысль в сердцы своемъ.

с коней, поклонишася цареви. Царь же со слезами облобыза ихъ и возблагодаривъ ихъ, радовашася, и иде во церковь. Юноши же, держаша единъ под десницу, другий под шуйцу, и идоша во церковь Божию, и сотвориша молебное пение Господу Богу, и Пречистъй Богородице, и всемъ святымъ, и воздаша благодарственная. Сотвори же царь милостыню нищимъ и посещение темьничнымъ. И вси людие царьства того возвеселишася и воздаша хвалу Богу. А лвица же она в то время пребываша в припратъ 22

Сотвори же царь юношамъ темъ, и боляромъ, и властемъ, и велможамъ радостныя тоя победы ради пиръ великъ и торжество. Юноша же, иже зверинескъ сынъ именовашеся, почиташе брата своего, царицына сына, яко старейшаго, бяше искушенъ Божественному Писанию и речевитъ зело, и всякому навыкновению хитръ, и той на ответе и на вопросе пребываше. Пребывающимъ же имъ во единой храмины на упокоении, радующеся другъ другу. И тако по многи дни торжество бяше и веселие в полатъ царевъ з боляры и велможи. И многими дарьми царь даривъ юношъ техъ и почтивъ юношъ техъ первыми местами в седании и хождении, и любляше ихъ велми, яко чадъ своихъ, и моляше Бога, дабы и оне любили его, яко отца своего, бяху бо подоболична юноши тыя, яко братия. Людие же, зряху на царя и на отроковъ техъ, удивляющися, яко подобятся царю виды своими, и разгарахуся у народовъ сердца к люблению отроковъ техъ.

По времени же некоемъ в торжестве на пировании разблажися сердце царево и вопроси отрокъ техъ, коего граду бяху и коего отечества. Юноша же той, иже от царицы оныя испросився ратоватися с сопостаты, воставъ, рече: «Азъ, благий царю, не вемъ, каковъ бе отецъ мой, но слышавъ у госпожы святыя моея матере, яко бе она царица некоего царя благочестива и славна, живяше со отцемъ моимъ, мужемъ своимъ, в законе Божий, в совершенной любьви и союзе, и храняста оба союзъ, якоже подобаетъ мужемъ и женамъ благочестивымъ без порока. И бяше бо мати моя милостива и благочестива зело и любима бяше отцемъ моимъ, царемъ благочестивымъ, о немъ, и почитаема подначалствующими властьми, князи, и боляры, и велможи, и всеми народы добродетелнаго ради ея нрава.

Имяше же царь той, отецъ мой, у себе мать горду, и неблагородну, завистливу и ненавистну, и тая убо бяше от велмож и от народа презираема за злонравие ея, бяше бо властолюбица. И завиствуя бо на матерь мою, яко почитаема паче ея от народа бысть, имя ея обношашеся во всехъ устехъ паче ея, матере царевы. И искаше времени, да сотворитъ пакость матери моей, и возсмердитъ ея сыну своему, а моему отцу, царю, и народу. И во многое время невозможе обрести вины, всяко злохитръствуеши. Егда же Божимъ изволениемъ отецъ и мати моя зачаста насъ законно, и по времени роди мати наю, мене и другаго сыны, царю, и отецъ нашъ ради рождения нашего радостенъ бысть, иде в церковь Божию молебная совершати. В той часъ мати наша по рождению наю в полате почиваше, от истомления и от напоения спяше крепко. Мати же царева, окаянная баба наю, навождениемъ вражиимъ от зависти умысли, и призва от царевы полаты мужа, доброродна теломъ, а проста нравомъ, часто предстояща цареви. И глагола ему ласковыми словесы, злокозньствуя, ово дары обещевая ему, ово сановство велико, принуди его возлещи к матери моей на одръ без гащь. А сама в той часъ скоро шедша к сыну своему, царю, отцу нашему, в церковь и рече ему: „Что ты радостная, царю, твориши торжество рождения ради чадъ своихъ, а не веси того, что лстивая жена твоя ныне творитъ, в полатъ с предстоящимъ тебе мужемъ онымъ прелюбодействуетъ. И та рожденная чада не от твоего семени есть, но оного мужа прелюбодееейца, иже на одре возлежит с нею. Аще ли не имеши веры, иди и виждь». Отецъ же мой, царь, слышавъ таковая, оставивъ молебная пения, и скоро иде в полату к матери моей. И виде у нея на одре лежаща служащего ему, вземъ мечь, пронзе его. Муж же той вскрича и умре. Мати же моя о сихъ ничтоже веде, возбнувъ от крича того и ужасеся, не могий, что молвити.

умертви матери нашей и наю, но повеле ю в темницы хранити и питати. И по мнозем времени хотя ю сожещи и с нами, с чады своими, и советом царскаго сигклита и приятель ближнихъ и молениемъ властинымъ не умори наю, ни сожже. Но повеле отвести в пусто место матерь мою и наю, и сотвориша тако. Мати же наю уведев о беде своей завистную клевету в темнице седя, от стражей и от протчихъ, и возложи надежду на Господа Бога и на Пречистую Богородицу, моляся и благодарнъ терпящи. Пребываше в пустыни плачущи и питающи нас от плодов земных и отъ сосецъ своихъ. И доиде до некоего потока и места доброплодна, и пребывая ту немало время, и некогда возляже опочинути. И в то время приде на нь звърь лютъ лвица, и восхити у нея младенца, брата моего, и унесе. Мати же моя по следу тому зверску идяше, плакашеся велми, и постиже во острове некоем лвицу в приморий. И видя сына своего у нея, брегома и питаема, и зря на него, плакашеся, приближитися не смея. И отиде, скитающися по пустыни, возложи печаль свою на Бога. И многи дни гладомъ томима и жаждею, и зноемъ опаляема, и студению оскорбляема, ведый с собою и нося мене единаго, и доспехомъ некоего града. Из него же азъ ныне приидохъ, слышахъ рать сию, нашедъшую на градъ сей. Мати же моя, егда прииде со мною ко граду тому, обита у некоего мужа благочестива и нищелюбива, и престарела, и богата зело, и до сего времени, иже и мене сподоби бранными орудии». Царь же, слышавъ таковая от юноши, разуме, яко быти ему сынове его, смятеся утробою, облияся слезами. И, помолчавъ, вопроси другаго юношу, рече: «А ты, храбрый юноше, откуду сей, и какова града и отечества?» Он же, воставъ, рече: «Азъ, царю, не могу доволно глаголати, понеже ненавыкновенъ есмь языка совершенно глаголати вашего. И не вемъ града есмь или отечества, но мало распамятствую, яко по пустыни ходихъ с женою некоею и отрочищемъ другимъ, и мню, яко мати ми бысть и братъ, но мало памятствую. Паче же ныне от словесъ его, сего юноши, вразумляюся. Унесе бо мя лвица у матере моея и внесе в пещеру свою. Азъ же от страха изумихся, и егда, отдохнувъ мало, востахъ, хотехъ бежати от нея, она же охапивъ мя, гладяше, ласкаяся, взирающи ко мне любезно, отъемлющи лизаше и не брежаше мя. Азъ же, видевъ, яко не вредитъ мя, но паче утешаетъ и питаетъ мя, и многаши по острову оному хождахъ. Она же во следъ мене хождаше, и никому не дадяше мя вредити. В нощи же в пещеру ону идоша и почихомъ ту. Лвица же она питаше мя от сосцу своею, приноша же и плоды земныя, могущыя мя укрепляти. И тако жихъ с нею в пещере до дне того, егда корабленицы они придоша и поемше насъ, и представиша мя пред тобою, пречестнейший царю, а иного о себе ничтоже вемъ».

Царь же, слыша от юноши таковая, смущашеся сердцемъ. Князи и людие, слышаху таковая, распыхахуся сердцы в любовъ к ним, зряху бо ихъ подоболична отцу своему, царю, и глаголаху молкомъ другъ другу: «Что се хощетъ быти?» И паки царь вопроси перваго юношу, рече: «Да где ныне обитаетъ мати твоя?» Он же рече: «Царю, рекохъ ти, яко во ономъ граде у онаго благочестиваго и христолюбиваго мужа. И вем, яко ныне ожидаетъ мя по вся часы слезно, понеже обещахся к ней скоро возвратитися. Аще о царе своем, отце нашемъ, и о царствии, и о сродницехъ, и отечестве всегда болезнуетъ, слезящи, и о детище своемъ плакате, но о мне веселящеся по вся дни, и от тоя скорби и печали утешение приимаше мене ради и онаго благочестиваго мужа и утешителныхъ словесъ. Азъ же согрешихъ ныне, умедлихъ во упокоении своемъ при державе твоей и наведохъ на ню такову скорбь, яко по вся дни и часы, слезящи, умирати ей, не токмо первых ради бедъ, но моего ради отшествия. И не вемъ, жива ли есть ныне или ни от таковыя надсады». Сам же, глаголя, плачася о матери своей.

Слышано же бысть матере царевы сия, яко обличися злоба ея, и паче ея прославися невестка ея, царица, и противъ ею бысть, по мысли ея, и срама ради и зависти невозможе стерпети, испивъ зелия люта и умре. Царь же, проводивъ, погребе ея по чину, якоже подобаетъ.

Царевичь же, храбрый юноша, и с полкомъ своимъ, дойде до града, идеже мати его пребываетъ. Вда ей грамоты царевы, отца своего, и положи пред нею дары велики. Она же паде на выю его, плакашеся, едва от радости не умре. Сказаша же ей, яко вторый сынъ ея, иже восхищенъ бысть зверемъ лютымъ лвицею, ныне живъ обретеся во царствии отца своего, у царя, и о победе такожде сказа. Она же прочте грамоты царевы, и виде сына своего и слыша о другомъ, отдохнувъ, наполнися радости. И воздавъ благодарение всесилному Богу, поклоняшеся душею и телом, и сердцемъ, благодарствивъ, скоро воставъ съ сыномъ своимъ, идяше къ царствию с полцы своими с великою радостию, благодарствивъ же и одаривъ онаго мужа, у негоже пребываше в дому.

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *