тропарь и кондак иверской иконе божией матери текст
Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Иверская Монреальская»
От святы́я ико́ны Твоея́, о, Влады́чице Богоро́дице, ми́ро благода́тное источи́ла еси́ оби́льно, ве́рныя Твоя́ во изгна́нии су́щия уте́шила еси́ и неве́рныя све́том Сы́на Твоего́ просвети́ла еси́. Те́мже и припа́даем к Тебе́, Госпоже́, со слеза́ми: ми́лостива на́м бу́ди в ча́с су́дный, да не́како толи́кую ми́лость Твою́ восприя́вше, я́ко презо́рливи нака́зани бу́дем, но пода́ждь на́м Твои́ми моли́твами пло́д духо́вный принести́ и спаси́ ду́ши на́ша.
Предста́тельство христиа́н непосты́дное,/ хода́тайство ко Творцу́ непрело́жное,/ не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы,/ но предвари́, я́ко Блага́я, на по́мощь нас,/ ве́рно зову́щих Ти:/ ускори́ на моли́тву и потщи́ся на умоле́ние,// предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.
Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Богоизбра́нная Отрокови́це,/ и чтим о́браз Твой святы́й,/ и́мже то́чиши исцеле́ния// всем с ве́рою притека́ющим.
О, Пресла́вная Госпоже́, Цари́це Небесе́ и земли́, Де́во Богоро́дице! Пред честно́ю ико́ною Твое́ю ны́не припа́дающе, умиле́нным се́рдцем вопие́м Тебе́ ма́лое моле́ние сие́ на́ше, я́ко раби́ неключи́ми есмы́, осужде́ние прия́ти иму́щии, но Твои́м всемо́щным хода́тайством Судии́ умилостивле́ния ча́ющии. Ве́руем и упова́ем, Влады́чице, я́ко не хотя́й сме́рти гре́шных Сы́н Тво́й хода́тайству Твоему́ вне́млет, и ны́не извести́хомся о се́м чу́дным зна́мением от ико́ны Твоея́ мироточи́выя, от нея́же и исцеле́ния оби́льно источи́ла еси́ все́м с ве́рою и любо́вию к Тебе́ притека́ющим. Сего́ ра́ди и вопие́м Тебе́ со слеза́ми: пощади́ окая́нство на́ше, прости́ на́м неве́рность на́шу, сокруши́ горды́ни на́шея превозноше́ние, отжени́ нечу́вствие от серде́ц ожесточе́нных, при́зри на воздыха́ние уны́нием бори́мых, уцелому́дри на́с бу́дущаго воздая́ния ожида́нием. И пода́ждь, Госпоже́, Це́ркви на́шей в и́стине неколеби́мое стоя́ние и в любви́ благо́е возраще́ние, от все́х ко́зней бесо́вских и суему́дрии ерети́ческих покры́й на́с и расточе́нныя ве́рныя собери́ воеди́но, да вси́ на земли́ правосла́вно Тя́ сла́вящии и в Небе́сных черто́зех воспе́ти сподо́бятся всечестно́е и́мя Святы́я Тро́ицы и Твое́ ми́лостивное о на́с заступле́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.
В 13-й день
Празднование Пресвяте́й Богоро́дице в память пренесения чудотворныя Ея иконы, И́верския в Москву
На ма́лой вече́рни
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 1
Подо́бен : Дал еси знамение:
Прииди́те, вси людие,/ верою соше́дшеся,/ просла́вим Владычицу Богородицу, Заступницу рода нашего,/ и, обстоя́ще честну́ю икону, любезно облобыза́им ю, глаголюще:/ радуйся, Пречистая Дево,/ радуйся, Мати Господа Вышняго,/ радуйся, покро́ве и спасение душ наших.
Радуйся, Афонская Горо́,/ слава бо Господня на тебе возсия́./ Яко бо многосветлая звезда, прии́де от востока к западу,/ в столпе́ о́гненне явися икона Богоматере,/ озаряющи Афон своим пришествием.
Якоже Моисею в Сина́и купина́ явися иногда,/ огнем убо опаляема, и невредима пребывши,/ тако и Всенепорочныя священный образ огнем одевается и неопалим пребыва́ет,/ освящая взирающия с верою на него.
Гряди́те радостно, иноков афонских ли́цы,/ почерпи́те благодать неоску́дную от иконы Богоматере, огнем блистающияся,/ и приими́те с верою и любовию:/ яко во сте́ну и ограждение обителем вашим преславно даруется,/ да покрыет вас от всех враг видимых и невидимых.
Слава, и ныне, глас 5 :
Приидите, людие,/ чудотворному и всечестно́му поклони́мся Божия Матере образу,/ егоже дарова́ обители Иверстей яко стража неусыпна и необори́ма:/ ограждает бо святую обитель и вся живущия на Афоне своим Покровом/ и дарует обильныя да́ры исцелений/ от неистощимаго источника святыя иконы всем, ту́ю почитающим./ Темже воспевающе, воззовем Первообра́зней:/ радуйся, ми́рови по́мощи и утешение душ наших.
На стиховне стихиры, глас 2 :
Вместилище чистое Света Пречистаго, Богородице,/ славим Тя и поем, раби Твои,/ яко явлением пречестны́я Твоея иконы нас освяща́еши.
Стих : Воскресни́, Господи, в покой Твой,/ Ты и киво́т святыни Твоея.
Слава Тебе, Христе Царю,/ слава многому о нас милосердию,/ ибо даровал еси икону Твоея Пречистыя Матере,/ благодати то́ки нам неоскудно излива́ющую.
Стих : Кля́тся Господь Давиду истиною/ и не отвержется ея.
Днесь, благовернии людие, све́тло празднуем,/ осеня́еми иконы Богоматере пришествием,/ с верою прие́млюще в ней стра́жа нам неотступна, и возопии́м Богородице:/ покрый нас от всякаго зла и спаси души наша.
Слава, и ныне, глас 6 :
Притеце́м к тихому пристанищу/ и Заступнице рода нашего, Деве Марии,/ поклони́мся честно́му Ея Ангелы почитаемому образу, умильно зову́ще:/ при́зри, Благосердая Мати,/ на лютыя ско́рби, нас обдержащия,/ и исцели́ болезни душ наших.
Тропарь Богородице, глас 1 :
Де́рзость ненавидящих образ Господень/ и держава нечестивых безбожно в Никею прии́де,/ и по́сланнии безчеловечно вдовицу,/ благочестно чтущую икону Богоматере, истязу́ют,/ но та́я нощию с сыном икону в море пусти́, вопию́щи:/ слава Тебе, Чистая,/ яко непроходимое море плещи́ своя подаде́,/ слава правоше́ствию Твоему, Едина Нетленная.
Слава, и ныне, ин тропарь, глас тойже :
От святыя иконы Твоея,/ о Владычице Богородице,/ исцеления и цельбы́ подаются обильно,/ с верою и любовию приходя́щим к ней./ Тако и мою немощь посети́/ и душу мою помилуй, Благая,/ и тело исцели́ благодатию Твоею, Пречистая.
На велицей вечерни
На Господи, воззвах: стихиры на 8, глас 5 :
Красуйся, Афоне,/ радуйся и веселися, обитель Иверская:/ се бо грядет чу́дная икона Богоматере,/ Ангелы по морю дориноси́ма,/ светом неизреченным сия́ющи,/ мрак скорбе́й и печалей прогоняющи/ и всех лучами своея милости озаря́ющи.
Тебе припа́дают, Госпоже,/ и́ноков ли́цы и по́стников сословия/ и, любезно взирающе на святую икону Твою, вопию́т Ти:/ прииди́ к нам, Благая Мати,/ ущедри чтущия Тя/ и даруй нам святый образ Твой/ в залог милости и спасения.
О, преславнаго чудесе́!/ Якоже бо Моисе́ю в Сина́и купина явися иногда,/ огнем убо опаляема и невреди́ма пребывши,/ сице и Всенепорочныя Богородительницы образ огнем одевается, но неопали́м пребывает,/ просвещая и нас, су́щих во мра́це,/ и невредимы в пещи́ искушений и бед сохраня́я.
Гряди́, Гаврии́ле,/ сни́ди немо́кренными ногами в море/ и приими́ во объя́тия икону Богоматере/ на радость Афону,/ на ограждение обители Иверския/ и всем христианом во утешение.
Богородице Дево, державная Помощнице,/ ныне обитель Иверская о Тебе хвалится и веселится,/ иму́щи Тя Заступницу непостыдную и сте́ну неруши́му,/ основание непоколеби́мо, стра́жа неусыпна./ Не преста́й, Госпоже, Твоими молитвами и всегда избавляти обитель Твою/ и вся люди от всех напа́стей.
Подаждь утешение рабом Твоим, Чистая,/ напастьми одержимым,/ и рог верных вознеси, Богородительнице,/ спаси молитвами Твоими обитель сию и грады православныя,/ укрепи на враги сла́вящие Тя,/ вся верныя рабы, хвалящия Тя, защити.
Пречистая Твоя икона, Богородице Дево,/ врачевство́ духовное всего мира явися:/ к нейже прибегаем, Тебе покланяющеся,/ почитаем и лобыза́ем ю и исцелений благодать получаем,/ неду́гов душевных и телесных страсте́й/ Твоими молитвами свобождающеся.
Яко порфи́рою царскою и ви́ссом,/ иконою Твоею и Твоего Сына, Богородице,/ обитель Иверская украси́вшися, днесь сияет чудесы́,/ благодатию Святаго Духа паче света солнечнаго блистающися:/ в той бо на болящих и неду́жных исцеления изливаются/ и всем даруется богатая милость.
Слава, и ныне, глас 8 :
О Мати Благая, Госпоже Богородице Дево!/ Не отри́ни нас, смиренных раб Твоих,/ пред пречистою Твоею иконою недостойныя молитвы принося́щих,/ бу́ди теплая хода́таица о нас, грешных, к Сыну Твоему,/ избави нас от всех бед и искушений,/ да спасаеми Тобою, вы́ну вопием Ти:/ радуйся, Благая Врата́рнице,/ двери райския нам отверза́ющая.
Вход. Прокимен дне и чтения
Бытия чтение (глава 28) :
Изы́де Иаков от студенца́ кля́твеннаго/ и и́де в Харрань./ И обре́те место, и спа та́мо:/ за́йде бо солнце./ И взят от ка́мения места того и положи́ возгла́вие себе,/ и спа на месте о́ном./ И сон ви́де:/ и се ле́ствица утвержде́на на земли, ея́же глава́ досяза́ше до Небес,/ и Ангели Божии восхожда́ху и низхожда́ху по ней./ Господь же утвержда́шеся на ней и рече́:/ Аз Бог Авраа́мов, отца твоего, и Бог Исаа́ков, не бойся:/ земля, иде́же ты спи́ши на ней, тебе дам ю и се́мени твоему./ И будет семя твое, яко песок земны́й,/ и распространится на море, и ли́ву, и север, и на восто́ки,/ и возблагословя́тся о тебе вся коле́на земна́я, и о се́мени твоем./ И се Аз с тобою, сохраня́яй тя на всяком пути, а́може аще по́йдеши,/ и возвращу́ тя в землю сию:/ яко не и́мам тебе оставити, до́ндеже сотвори́ти Ми вся, ели́ка глаго́лах тебе./ И воста́ Иаков от сна своего, и рече:/ яко есть Господь на месте сем, аз же не ве́дех./ И убоя́ся, и рече:/ яко страшно место сие;/ несть сие, но дом Божий, и сия врата́ Небесная.
Исхода чтение (глава 3):
Моисей бя́ше пасы́й овцы Иофо́ра, тестя своего, священника Мадиа́мска,/ и гна́ше овцы в пустыню; и прии́де в гору Божию Хори́в./ Явися же ему Ангел Господень в пламени о́гненне из купины́;/ и видит, яко купина́ горит огнем, купина́ же не сгара́ше./ Рече́ же Моисей:/ мимоше́д, уви́жду виде́ние великое сие, яко не сгарает купина́./ Егда́ же ви́де Господь, яко приступа́ет ви́дети,/ воззва́ его Господь из купины́, глаголя:/ Моисе́е, Моисе́е./ Он же рече́: что́ есть, Господи?/ Он же рече́: не приближайся се́мо;/ изу́й сапоги от ног твоих:/ место бо, на немже ты стои́ши, земля свята́ есть.
Исхода чтение (глава 13) :
Обведе́ Бог люди путем, иже в пусты́ни, к Чермно́му морю:/ пятаго же рода изыдо́ша сы́нове Изра́илевы от земли́ Египетския./ И взя Моисей кости Ио́сифовы с собою,/ клятвою бо закля́ Иосиф сы́ны Изра́илевы, глаго́ля:/ присеще́нием црисети́т вас Господь, и изнесе́те отсюду кости моя с собою. Воздвигшеся же сы́нове Израилевы от Сокхо́фа,/ ополчи́шася во Офо́ме при пусты́ни./ Бог же вожда́ше их:/ в день убо столпо́м о́блачным показати им путь,/ но́щию же столпо́м о́гненным свети́ти им./ И не оскуде́ столп о́блачный во дни́,/ и столп о́гненный но́щию пред всеми людьми.
На литии стихиры, глас 8:
Прииди́те, празднолюбцы и по́стников сословие,/ верою сошедшеся, хвалебныя песни принесем Марии Приснодеве,/ днесь бо наста́ светлое торжество,/ явление честны́я Ея иконы Иверския,/ юже обстоя́ще со страхом и любовию, воспои́м Богородице:/ радуйся, неисповедимая радосте всем;/ радуйся, образом Твоим святым нас просвеща́ющая;/ радуйся, всем похвала́ и утверждение;/ радуйся, спасение душ наших.
Что Тя нарече́м, Богородице Дево:/ столп ли огненный, к вечному наследию нас ведущий;/ стену ли крепкую, яко православный род защищаеши;/ стража ли неусыпна, яко обитель Твою охраняеши и спасаеши./ Темже от належа́щих бед избавляеми, возопии́м Владычице:/ радуйся, благи́х виновная,/ известное христиан упование.
Слава, и ныне, глас 5 :
Радуется Афон, ликовству́ет обитель Иверская,/ торжествует и вся страна Российская:/ Божия бо Матерь чудотворным Своим образом ми́лостивно нас посети́ла есть,/ дарует же нам в ну́ждах помощь, в ско́рбех утешение,/ в болезнех исцеление, в беда́х избавле́ние/ и всем верным велию милость.
На стиховне стихиры, глас 4 :
Славное иконы Твоея явление,/ Богородице Пренепорочная, славословим днесь / и Твое заступление нам пра́зднуем,/ яко бо Мати сущи Живота,/ мо́лиши о нас Христа Бога нашего,/ на Тя крепкую надежду возложивших,/ Путеводи́тельнице нело́жная нашего спасения.
Стих : Помяну имя Твое/ во всяком роде и роде.
Отложи́м, вернии, печаль:/ се бо вторая неопали́мая купина́, икона Богоматере,/ и́ноки афонскими зримая,/ на очищение грешных является.
Стих : Слыши, Дщи, и виждь,/ и приклони ухо Твое.
Назна́менующи во странствии житейстем Твое нам води́тельство, являешися, Богомати, в столпе огненне,/ да нас, блуждающих,/ путево́диши к вечным обителем.
Слава, и ныне, глас 5 :
Прииди́те, вси мона́си и мирсти́и,/ прославим Пречистую Деву Богородицу:/ днесь бо, ради священныя иконы,/ в мори путие́ Ея и стези́ Ея в вода́х многих:/ от Нике́и бо в столпе́ огненне понт морски́й ко Афону преходит/ и дар пришествием Своим верным подае́т./ Мы же, просвещаеми лучами благодати,/ Хода́таицу спасения нашего ублажаем.
По 1-й кафизме седален, глас 1 :
Пресветлаго зра́ка Твоего явление/ радость приносит всем верующим/ и обители Иверстей да́рует стра́жа неусыпна/ и от бед избавление./ Темже поем Ти, Пречистая:/ покрыва́й нас присно Покро́вом Твоим.
Слава, и ныне, глас 8 :
Сей день Господень, радуйтеся, людие,/ се бо светоносный облак на возду́се чу́дно простира́ется,/ и столпо́м о́гненным пред Афоном явлется/ Едина и Единаго на руках Ма́терних держащи Христа,/ Зижди́теля вселенныя,/ во спасение душ наших.
По 2-й кафизме седален, глас 3 :
Веселятся днесь све́тло Афона па́ствы,/ пе́сней множество слагают,/ любовию Непорочную почитающе,/ величеством благодати крася́щеся,/ юже прияша пришествием иконы Всенопорочныя Отроковицы,/ зарями Богове́дения благочестно поющих озаряющия.
Слава, и ныне, глас 5 :
Чудо преславное зри́тся днесь :/ в вода́х бо огнено́сная Богоотрокови́цы икона показу́ется,/ и зна́мения лучи испуща́ет,/ и пребывание по́стников чудом спасает./ Сего ради благодарственно вопием:/ радуйся, Благодатная.
Величаем Тя,/ Пресвятая Дево,/ Богоизбранная Отроковице,/ и чтим образ Твой святый,/ имже то́чиши исцеления/ всем, с верою притекающим.
Псалом избра́нный : Помяни, Господи, Давида и всю кротость его
По полиелеи седален, глас 8 :
Величие Твое кто испове́сть, Богородице,/ явлением бо Твоея иконы удивила еси вся православныя,/ многия неду́ги врачу́ющи и болезни исцеля́ющи./ О Всемилостивая Владычице,/ не лиши нас и ныне Твоего заступления,/ но молитвами Твоими защити́ и спаси православныя люди/ и силою Твоею огради́,/ да Тобою хва́лящеся/ и все упование на Тя возлага́юще,/ не постыдимся во веки.
Слава, и ныне, тойже
Прокимен, глас 4 : Помяну имя Твое во всяком роде и роде. Стих : Отры́гну сердце мое слово благо. Всякое дыхание да хвалит Господа. Стих : Хвалите Бога во святых Его. Евангелие от Луки, зачало 4. По 50-м псалме: Слава: Молитвами Богородицы,/ Милостиве, очисти/ множества согрешений наших. И ныне: тойже. Помилуй мя, Боже
Егда явление чу́днаго Твоего образа приспе́,/ тогда афонстии отцы,/ столп огненный на мо́ри зряще,/ страхом одержи́ми, недоумева́ху./ Гаврии́л же, яко вторы́й Петр, по мо́рю ходя,/ со слезами вопия́ше Тебе:/ о Пресвятая,/ прииди́ и сохрани достояние Твое от враг ненаве́тно.
Канон Пресвятей Богородице на 8, ирмосы по дважды, глас 8
Ирмос : Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́,/ чудотворяй иногда,/ Моисе́йский жезл, крестообра́зно поразив/ и раздели́в море,/ Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца, спасе́,/ песнь Бо́гови воспева́юща.
От скверных устен хваление приими́, Всенепорочная,/ якоже прежде Сын Твой, Бог же мой и Господь, прият две ле́пты вдовицы,/ и разрешение прегрешений моих подаждь,/ яко да по долгу величаю Тя.
Ангельское пение подоба́ше Тебе, Матери Божией,/ Творца бо сих родила́ еси странно./ Но и от нас приими́, Владычице, смиренныя сия молитвы,/ да поем Го́сподеви:/ славно просла́вися в нашей немощи.
Огусте́ша во́ды, огусте́ша и волны посреде́ моря,/ нося́щя Твою, Богомати, икону./ Утверди и мое подви́гшееся сердце на камени заповедей Христовых.
Помощница и Покровительница была еси, Дево, обители Иверския,/ во́ев Амиры с корабли их в мори погрузивши,/ но потопи́ в пучи́не милосердия Сына Твоего/ вся моя душевныя страсти и безчисленная моя прегрешения.
Ирмос : Утвержде́й в начале Небеса разумом/ и зе́млю на вода́х основавый,/ на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди,/ яко несть свят паче Тебе, Едине Человеколюбче.
Утверди сердце мое во уповании на Тя, Богомати,/ изми́ всякую гордыню и превозношение из помраченнаго ума моего, да вопию́:/ несть свят, яко Господь, и несть праведен, яко Бог наш.
Ты, о Богомати, немощствующия препоясу́еши силою,/ алчущия насыщаеши;/ посети и мою немощь/ и алчущаго и жаждущаго мене насы́ти Животнаго Хле́ба,/ чрез Твою девственную утробу сшедшаго с Небесе на землю.
Возста́ви, Владычице, от земли́ мене, убогаго,/ и от гно́ища греховнаго воздви́гни, нищаго,/ даждь молитву мне, молящемуся,/ да, велича́я, пою Твое заступление.
Непло́дствующий мой ум плодоно́сен покажи, Блага́я Дево,/ от непло́дове рождшаяся:/ Ты бо плодоно́сие всех благ явлением иконы Твоея подае́ши.
Светлое днесь Заступницы нашея наста́ торжество./ Да взыгра́ется тварь,/ да ликовству́ют человечестии собори,/ созывает бо нас Святая Богородица видети огнено́сную икону Свою,/ лучами милости верныя просвещающую. Темже, радующеся, вопие́м:/ спаси, Госпоже, от глада, огня, меча и бед вся почитающия явление иконы Твоея.
Слава, и ныне, тойже
Ирмос : Ты моя крепость, Господи,/ Ты моя и сила,/ Ты мой Бог, Ты мое ра́дование,/ не оставль недра Отча/ и нашу нищету посетив./ Тем с пророком Авваку́мом зову Ти:/ силе Твоей слава, Человеколюбче.
Покры́ Небеса доброде́тель Твоя, Богомати,/ и хвалы Твоея испо́лнися земля,/ но положи́ любовь держа́вную крепости Твоея и на мне, отча́янном.
Уготовля́ющи шествие чу́дней иконе Твоей, даде́ бездна глас свой,/ воздвижеся солнце, и сияние ея яко свет бысть,/ но Ты изшла́ еси на спасение людей,/ спасти́ Твое насле́дие пришла еси.
Услы́шавше слух пришествия Твоего, иноцы убои́шася;/ уразуме́вше же дела Твоя, ужасо́шася,/ но внегда́ смути́тися души́ моей, милость Твою помяни, Владычице, да взываю:/ слава заступлению Твоему, Богомати.
Ты еси моя крепость и сила, Богородице,/ Тобою почи́ю в день скорби моея,/ и из страны́ прише́льствия взы́ду Тобою в Небесное наследие,/ и возрадуюся о Господе и Бозе, Спасе моем.
Ирмос : Вску́ю мя отри́нул еси/ от лица Твоего, Све́те незаходимый,/ и покрыла мя есть чужда́я тьма, окаяннаго,/ но обрати́ мя и к свету заповедей Твоих/ пути моя направи, молюся.
Виждь, Чистая, от но́щи у́тренюющия люди паствы Твоея,/ икону Твою Богохва́льную обстоящии,/ разрешения же грехов просящия, и жития исправления, и Божественныя славы причастия:/ не отри́ни убо нас от лица Твоего, Света незаходимаго Мати.
Всею душею и мыслию в па́стве Твоей вси слику́юще,/ псалмы, и пе́сньми духовными, и пением Божественным икону Твою почитают,/ прощения грехов просяще и душ спасения./ Ты же, исцеление наше сущи, сия вся подаждь, Владычице Богоневесто.
Храм Твой, Дево, яко рай други́й показа́ся ныне,/ яко древо жизни имея икону красоты́ Твоея,/ ю́же вси усердно со благоговением и любовию целующе, взываем:/ Владычице, мир даждь нам,/ Владычице, стяжи́ нас,/ иного бо разве Тебе утешения не ве́мы.
Ре́ку Тя сладкую и пото́к насыще́ния,/ манну Небесную, изобилие и благодать приснотекущую во обители Твоей живущии стяжавше,/ поют Рождество Твое, Отроковице.
Ирмос : Очисти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззакония моя,/и из глубины́ зол возведи, молюся:/ к Тебе бо возопи́х, и услы́ши мя,/ Боже спасения моего.
В скорби се́рдца вопию́ ти, Владычице,/ житейскаго мо́ря потопля́ем бу́рею,/ к Тебе, яко тихому пристанищу, прибегаю:/ возведи от тли живот мой.
Бездна последняя грехов обы́де мя, и исчезает дух мой,/ но простри, Владычице, высокую Твою мышцу/ и, яко Гаврии́ла, и мене, ко Твоей иконе прибега́юща, невредима сотвори.
Не отри́ни мене до конца от лица Твоего, Мати незаходимаго Света,/ не попусти́ мне погря́знути в пучи́не беззаконий,/ но возведи мене от бла́та страсте́й, да взыдет из нетления живот мой/ и пожру́ Тебе со гла́сом хваления и испове́дания.
Храм нося́й телесный весь оскверне́н,/ Тебе, Пречистому храму Вечнаго Сло́ва,/ дерзаю в честно́м храме Твоем, пред Твоею святою иконою приносити смиренныя моя молитвы./ Ты же, яко Милостивая, очисти мя Твоим благоутробием.
Аще и в море вве́ржена бысть святая икона Твоя, Богородице,/ от вдовицы, не могу́щия спасти сию от врагов,/ но явилася есть хранительница Афона/ и врата́рница обители Иверския, враги устрашающая/ и в православней Российстей стране/ чтущия Тя от всех бед и напа́стей избавля́ющая.
В столпе́ о́гненне явльшуюся Богоматере икону видевше,/ возопи́ша по́стников иверских лицы:/ о Владыко, сподоби нас прияти икону Матере Твоея во утешение странствия нашего;/ ты же, Гаврии́ле, дерзай и вни́ди в море,/ и приими́ во объятия твоя сокровище, нам являемое,/ да будет нам страж неусыпный, покров же, и радость всем христианом,/ и хранительница, от бед и напастей избавляющая.
Ирмос : Божия снизхождения/ огнь устыде́ся в Вавило́не иногда,/ сего ради о́троцы в пещи радованною ногою,/ яко во цве́тнице ликующе, поя́ху:/ благословен еси, Боже отец наших.
Согреши́хом, беззако́нновахом, непра́вдовахом пред Господем,/ но, Владычице моя Богородице,/ яко Благая угаси огнь Его праведнаго гнева Твоим теплым хода́тайством, да поем Ему:/ отец наших Боже, благословен еси.
В пещи́ искушений и бед опаляемыя ороси́, Богомати, струя́ми Твоих щедрот,/ да посрамя́тся врази́ наши и да разумеют вси,/ яко Ты едина еси Владычица Богородица, по всей вселенней славимая.
Престоле Царя Славы, Честнейшая Херувим, одушевленный хра́ме, в немже всели́ся Господь,/ твердь Небесная, на нейже возсия́ Солнце правды, Христос,/ Тя поем, Богомати, и превозносим во вся веки.
Ты еси веселие и в пусты́нях живущим,/ Ты еси и стольнаго града утешение и похвала, Дево Марие,/ препетая и превозносимая во веки.
Ирмос : Седмери́цею пещь/ халде́йский мучитель/ Богочестивым неи́стовно разжже́,/ силою же лучшею спасены сия видев,/ Творцу и Избавителю вопия́ше:/ отроцы, благослови́те,/ священницы, воспо́йте,/ людие, превозносите во вся веки.
Пойте, иноцы Афона,/ благословляй, земле Иверская,/ превозноси, вся стране́ Российская, Благу́ю Владычицу,/ реки чудес от Своея чудотворныя иконы источающую./ Хва́лим, благослови́м, покланяемся Ти, Богородице, пою́ще и превознося́ще во вся веки.
Подобием иконы Иверския не то́чию святый Афон просвещается,/ но и стольный град Москва украшается,/ от того чудесную помощь прие́мля и источник утешения в нем обретая.
Еще и страна Новгородская и ини́и гра́ды и ве́си/ подобием Иверския иконы Твоея, Владычице, освяти́шася и чудесы просветишася, вопиюще:/ Господа пойте и превозносите во вся веки.
Ирмос : Ужасеся о сем Небо/ и земли удивишася концы,/ яко Бог явися человеком пло́тски/ и чрево Твое бысть пространнейшее Небес./ Тем Тя, Богородицу,/ Ангелов и человек чиноначалия величают.
Тайна глубины́ Рождества Твоего ум Ангельский ужасает, Дево,/ и пречистая икона Твоя демоны прогоняет,/ не терпя́ще бо взирати на силу ея, бегают и исчезают./ Мы же той любезно покланя́емся и облобыза́ем и Тя, Богородицу, величаем.
Прииди́те вси, поклони́мся, припаде́м и возвеличим Божию Матерь,/ призре́вшую на нас, смиренных, алчущия исполняющую благ/ и положившую с нами завет милости во явлении Своея дивныя иконы.
Богородице Дево, упование христианом,/ проба́ви и нашему роду милости Твоя, бывшая отцем нашим,/ покрый и соблюди нас от всякаго зла.
О Всемилостивая христианом Помощнице,/ не может Тя воспети достойно язык человеческий и Ангельский,/ яко всея твари честне́йшую и земных сла́внейшую,/ но приими́ милостивно сие приносимое Тебе от нас моление/ и спасай нас всегда, на Тя бо упование возложи́хом.
Икону Твою всечестну́ю прии́м Гаврии́л во объятия, вопия́ше Тебе, Владычице:/ о сладкая Мати Царя Христа,/ бу́ди покров Твоей обители,/ радость же всем Христианом и Споручница жизни вечныя.
На хвалитех стихиры на 4, глас 4 :
О, несказанныя благости!/ О, славнаго явления иконы Богоматере,/ яже сияет чудесы и просвещает благодатию верно приходящия!/ Юже с веселием приемлюще,/ Чистую Богоотрокови́цу/ достодо́лжно пе́сньми почитаем и ублажаем.
О, преславнаго Твоего о нас, Владычице, промышле́ния!/ Чу́дную бо Твою икону Афону посылаеши/ и яко стража нам неусы́пна ту́ю подае́ши милостивно/ и утешение странствию нашему./ Темже, познавше Твоя честна́я чудеса, песньми Тя величаем.
О, преславнаго чудесе́!/ Како огнено́сная икона на волна́х морских, яко на колеснице но́сится,/ светлыми лучами благодати умы просвещающи;/ ея́же торжество песньми почитающе радостно,/ славу возсылаем Богороди́тельнице.
Твой глагол исполняя, Богомати,/ праведный Гаврии́л немо́кренно по воде морсте́й пешеше́ствова/ и, восприим священную икону Твою,/ лик пе́сненный состави/ и торжество с по́стники афонскими совокупи́./ Темже и мы, удивляющеся, вопием Первовино́вному:/ слава Тебе, сотворшему дивная,/ Единому Царю и Богу, молитв ради Богородицы!/ Сохрани люди христианския/ и победы на враги даруй, яко Всесилен.
Славословие великое и отпуст
Зри: Ве́домо буди, яко празднование Пресвятей Богородице святыя ради Ея иконы Иверския творится октября в 13-й день, февраля в 12-й день и во вторник Светлыя седмицы по уставу святаго Благовещения.
В той же день. Святых мученик Ка́рпа, Папи́лы, Агафодо́ра и святыя мученицы Агафони́ки
На Господи, воззвах: стихиры, глас 4
Подобен : Яко до́бля
Вери́гами связуеми и в темнице заключа́еми,/ и звере́м во снедь издава́еми,/ пове́шени и стру́жеми, во огнь же вмета́еми,/ и Божественную помощь с Небесе прие́млюще,/ непоколеби́ми пребы́сте любовию Владыки, Спаса всех,/ Ка́рпе и Папи́ле премудрии.
На ка́мени веры утвердив твое помышле́ние,/ неуклонный мудрова́нием, мучениче Папи́ле,/ каменобие́мь, радовался еси,/ Божественному подо́бяся мучеников начальнику архидиакону Стефа́ну,/ яко служитель и яко Божиих тайн слуга,/ яко сочи́слен мучеником и Ангелом собеседник.
На пути шествующе свидетельства неукло́нно,/ железным обу́щам 17 пригвождаеми,/ врага и губителя жа́ла, всехвальнии, сокруши́сте тверде/ и победами венча́стеся;/ тем вся Христова Церковь празднует святую вашу память,/ светоно́сную и благознамени́тую.
Яко досто́ин в Богови́дцех/ Небеса ты видел еси, преподобне, отве́рзена/ и Господа, на Престоле седяща,/ и Херуви́ми и Серафи́ми о́крест Его,/ и от Тебе паки мы просве́щшеся,/ священное твое стадо, Ка́рпе, вопие́т тебе:/ проси мира миру и душа́м нашим велия милости.
И ныне, Богородичен или Крестобогородичен :
На Древе Живот наш зрящи,/ Всенепорочная Богородице, ви́сящь,/ ма́терски рыдающи, вопияла еси:/ Сыне Мой и Боже Мой,/ спаси любовию поющия Тя.
На стиховне Октоиха
Слава, и ныне, Богородичен
Ирмос : Твоя победительная десница/ Боголе́нно в крепости прославися:/ та бо, Безсме́ртне,/ яко всемогу́щая противныя сотре́,/ Израильтя́ном путь глубины новосоде́лавшая.
Карпа и Папилы, крепких истины свидетелей, похваляюще память всесвященную,/ победители тыя соделавшаго Господа славы Боголепно воспои́м.
По́стническим прежде огнем искуси́вшеся,/ страданием же второ́е, мученицы,/ яви́сте истинно душевное искушение/ и паче злата Божественными нравы возсия́сте.
Силою Божественною к ранам, к пове́шению,/ ко огню и к смерти, славнии, устреми́вшеся,/ гонителей крепость победисте/ и нетленными венцы увязо́стеся.
Двере Света, от Твоея нерастле́нныя утробы возсиявшаго,/ возсия́й ми покаяния просветительныя лучи́/ и отжени грехов моих мрак, Богорадованная.
Ирмос : Еди́не Ве́дый человеческаго существа не́мощь/ и милостивно в не воображся,/ препоя́ши мя с высоты силою,/ еже вопити Тебе, Святый,/ одушевленный храме, неизреченныя славы Твоея, Человеколюбче.
Плод принесл еси Христу приятен и священнейший/ священнаго с тобою Агафодо́ра, раны и язвы претерпевшаго/ и одолевша с плотию врагу безплотному знания крепостию.
Неправедно сокрушаемь, мудре, повелением судящаго,/ и по ре́бром стру́жемь терпел еси;/ огнем же паки подпаляемь,/ струя́ми кро́вными пре́лести у́гли погасил еси, Ка́рпе многострадальне.
Видети желая Христа, ви́ся высоко́, и огне́м пе́рси поджигаем,/ до́блественно терпи́ши, Богомудре Папи́ле,/ росо́ю Духа яве орошаемь и Божественными надеждами укрепляем.
Чертог нескверный Божий, и го́ру несеко́мую,/ и кивот святый, и трапезу вернии Тя вси, Чистая, проповедаем,/ и кадильницу невещественнаго У́гля, Пресвятая Дево Всенепорочная.
Подобен : Камени запечатану
Плоды Богозна́ния возделав труды́ твоими, из корене безбожия исторгл еси остны́ 18 ;/ и ма́стию пома́зався Богоде́тельною, упасл еси люди, священниче;/ и, законно пострадав, сугубых почестей, Карпе, сподобился еси./ Слава Давшему ти крепость;/ слава Венчавшему тя;/ слава Де́йствующему тобою всем исцеления.
Слава, и ныне, Богородичен :
Руце Твои Божественнии,/ имиже Создателя понесла еси, Дево Пресвятая, воплощшагося благостию,/ простерши, умоли Его избавити нас от искуше́ний, и страсте́й, и бед,/ хва́лящих Тя любовию и вопиющих:/ слава Всельшемуся в Тя,/ слава Прошедшему из Тебе,/ слава Избавльшему нас Рождеством Твоим.
А́гнца на Кресте А́гница зрящи,/ с разбойником распинаема Тя, долготерпели́ве Слове,/ и копие́м в ре́бра пробода́ема,/ восклицаше, вопиющи ма́терски:/ что странное и ужасное, Иисусе Мой, таинство, несказанно совершаемое?/ како покрываешися гробом, Неописанный Боже?/ да Мя, рождшую Тя, не оставиши, Сыне Мой Сладча́йший.
Ирмос : Го́ру Тя, благодатию Божиею приосене́нную,/ прозорливыма Авваку́м усмотри́в очи́ма,/ из Тебе изыти Изра́илеву/ провозглаша́ше Свято́му/ во спасение наше и обновле́ние
Нереши́мою связан любовию Создавшаго, каменобие́м яве, Папи́ле, мучениче Христов,/ победил еси метающия терпением Богодарова́нным ти, всехвальне,/ мужеу́мно с завистию боря́ся.
Ко всякому виду боле́зней, до́блественнейшии, ополчистеся,/ к звере́м вве́ржени бывше, ку́пно ты́я победи́сте,/ якоже Дании́л, Божественными образы веры,/ Ка́рпе и Папи́ле, мученицы славнии.
Сый злобы обрета́тель вселукавый Христовы угодники неми́лостивно пожже́нию негасимому предает,/ осла́бити их силу мнев,/ но испепелишася того коварствия.
Пристанище спасения, Дево, Тя и́мамы,/ иже в пучи́не лютых обуреваемии всегда:/ к Тебе прибегаем и на Тя уповаем,/ да не убоимся невидимых врагов наве́та.
Ирмос : Просвети́вый сия́нием/ пришествия Твоего, Христе́,/ и осветивый Кресто́м Твоим мира концы/ сердца́ просвети светом Твоего Богоразу́мия/ православно поющих Тя.
Ни бед гонения, ни глад, ниже́ смерть/ разлучи́ от любве́ Христовы Богомудрых,/ но усе́рднейше возда́ния предзряще, неудобных нерадиша.
Вжиля́еми Божественною силою,/ претерпе́сте люте́йшая проверте́ния стоп, всехвальнии,/ путь шествующе свиде́тельства/ и жа́ла безбожия сокрушающе.
Неугасимый свете́льник страдания нося́ще,/ претеко́сте неве́жества нощь, мученицы,/ и Свету прибли́жишася невечернему,/ яко дне и́стинно сы́нове верою.
Зачала́ еси неискусому́жно Бога Невместимаго,/ родила еси Преесте́ственнаго Создателя естества./ Ве́лие таинство, недомысленное чудо, Дево Едина Пренепорочная.
Ирмос : Обы́де нас после́дняя бе́здна,/ несть избавля́яй,/ вмене́хомся, яко о́вцы заколе́ния,/ спаси люди Твоя, Боже наш:/ Ты бо крепость немощству́ющих и исправление.
Благоуха́ют ваша доброде́тельства человеческим со́нмом,/ злосмра́дие отгоня́ще яве многобожия, достославнии:/ ибо Божие ныне благовоние явистеся, мученицы.
Возгара́емый пла́мень росо́ю веры погаси́сте, блаженнии,/ и возжго́сте желание те́пле, Агафони́ке сущей с вами благосла́вными,/ с неюже мужественне страсти совершисте.
Обощря́емы болезней приложеньми, Ка́рпе и Папи́ле, доблии страдальцы,/ мечи истинно небокова́ннии явистеся, вражия ополче́ния секу́ще.
От тины страсте́й и от рова падений воздвигни мя/ и упра́ви раба Твоего, Чистая, испове́дающаго Тя, Богородицу:/ Ты бо еси присно па́дающих исправление.
Яко сокровище многоце́нное, Владыка,/ и источник, источа́ющ то́ки исцеле́ний,/ сущим на земли́ подаде́ мо́щи ваша,/ неду́ги убо отъе́млющия страсте́й разли́чныя,/ благодать же даю́щия душа́м непреста́нно./ Темже согласно любовию/ ваше, мученицы Божественнии, совершаем торжество.
Венчено́сцы явльшеся днесь в мире,/ прему́дрии, с Ка́рпом Папи́ле,/ просвеща́ете всех,/ иже верою и весе́лием чтущих память вашу.
Ирмос : Тебе умную, Богородице, пещь/ разсмотря́ем, вернии,/ якоже бо о́троки спасе́ три Превозносимый,/ мир обнови во чреве Твоем всецел,/ хва́льный отцев Бог и препросла́влен.
Юношески страсте́й пещь воздержания росо́ю погаси́вше,/ огнь же кровми́ страдания,/ второе, мученицы, идольское огни́ще испепели́сте,/ хвальнаго воспевающе Бога и препрославленнаго.
Станем, се отве́рзеся три́знище, не ослабе́ем,/ свыше Христо́с венцы́ терпения мучений ради я́ве подае́т живонача́льною рукою,/ взываху страдальцы усердною душею, Карп и Папи́ла.
Иже к Богу всеобра́зным, святии, манове́нием обожа́еми я́ве,/ безбожных раны удобь претерпе́сте,/ якоже ино́му стра́ждущу истинно сами пребыва́юще,/ хва́льнаго воспевающе Бога и препросла́вленнаго.
Девы, Чистая, нашея прама́тере, прокля́тство разрешила еси я́ве,/ благословения Начаток рождши, Всенепорочная Отрокови́це Браконеиску́сная,/ егоже благосло́вят чи́ни Небеснии,/ хва́льнаго отцев Бога и препросла́вленнаго.
Ирмос : В пещи́ о́троцы Изра́илевы,/ якоже в горни́ле,/ добро́тою благочестия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаголюще:/ благослови́те вся дела Господня Господа,/ пойте и превозноси́те во вся веки.
Светоно́сная днесь нам память мученик,/ светом целе́ний озаря́ющи нас, вопию́щих, возсия́:/ благословите вся дела Господня Господа,/ пойте и превозносите во вся веки.
Украси́лся еси, яко архиере́й, яко Божественный проро́к,/ яко свидетель страсте́й, всеблаженне, Христовых,/ яко Божественное зна́мение, воспевая, Карпе всеблаженне:/ Господа пойте дела и превозносите Его во веки.
То́ки твоих страда́льческих крове́й, пото́ки конечно безбожия пото́пльше,/ источник целе́ний яви́шася вопиющим, Папи́ле мучениче:/ Господа пойте дела и превозносите Его во веки.
Священный Тя Божественных пророк лик/ проповедает Матерь бывшую, Всенепорочная, Божию,/ Емуже вси зовем:/ благословите вся дела Господня Господа/ и превозносите Его во веки.
Ирмос : Образ чистаго Рождества Твоего/ огнепали́мая купина́ показа неопа́льная,/ и ныне на нас напа́стей/ свире́пеющую угаси́ти молимся пещь,/ да Тя, Богородице,/ непрестанно величаем.
Якоже приношения всеце́лая, яко жертвы совершенныя и непорочныя,/ принесо́стеся Творцу, всеблаженнии, мече́м кончину прие́мше,/ и ныне, венцено́сцы, на Небесе́х жи́тельствуете.
Столпи́ необоримии яви́стеся Церкве, мученицы, и забрала,/ исто́чницы, во́ды исцеле́ний пролива́ющиии,/ и светила светозарная и всесветлая,/ но́щи из греха благочестивыя избавля́ющая.
Уже́ к саме́м всели́вшеся светоза́рным селе́нием и Небесным,/ и светлостьми́ Божественными просвеща́еми,/ и радости присносущныя исполня́еми,/ о Папи́ле и Ка́рпе, за ны моли́теся.
Но́сиши на объя́тиих, Пречистая, Херувимски яко Престол вся Носящаго,/ плотию нас ради по нам обложи́вшагося и сугу́ба про́ста ви́димаго,/ егоже всегда моли о нас, воспевающих Тя.
В той же день Преподобнаго Вениами́на, в Дальних пещерах почивающаго
Добр купец бысть, Богомудре Вениами́не,/ богатство бо свое тленно раздав,/ купил еси оным нетленное в Царствии Небеснем,/ в немже ныне тамошних благ наслаждайся богатне,/ проси нам мира и велия милости.
Куплю житейскую яко тщетную оставль/ и шед, купил еси себе многоценен бисер Христа,/ Емуже во иночестем образе/ труды и подвиги, безменством же и послушанием, преподобне Вениамине, благоугождая,/ приял от Него велию и богатую милость.