божественная литургия текст службы в воскресенье для молящихся в храме читать

Божественная литургия

(Во время чтения третьего и шестого часов священник в алтаре совершает проскомидию.)

Диакон: Б лагослови, владыко.

Иерей: Б лагослове́нно Ца́рство Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Ектения великая

Диакон: М и́ром Господу помóлимся.

Хор: Г осподи, помилуй. (На каждое прошение)

Диакон: О свы́шнем ми́ре и спасéнии душ наших Господу помóлимся.

О ми́ре всего мира, благостóянии святы́х Бóжиих Церквéй и соединéнии всех Господу помóлимся.

О святéм храме сем и с вéрою, благоговéнием и стрáхом Бóжиим входя́щих вóнь[1] Господу помóлимся.

О богохрани́мей странé нáшей, властéх и вóинстве éя Господу помóлимся.

О благорастворéнии возду́хов, о изоби́лии плодóв земны́х и врéменех ми́рных Господу помóлимся.

О плáвающих, путешéствующих, неду́гующих, стрáждущих, пленéнных и о спасéнии их Господу помóлимся.

О избáвитися нам от вся́кия скорби, гнева и ну́жды Господу помóлимся.

З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Боже, Твоею благодáтию.

П ресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагословéнную, слáвную Влады́чицу нашу Богорóдицу и Приснодéву Мари́ю со всéми святы́ми помяну́вше, сáми себé, и друг дру́га, и весь живóт наш Христу Богу предади́м.

И ерей читает тайную молитву первого антифона.

В озглашает: Яко подоба́ет Тебе́ вся́кая слáва, честь и поклонéние, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Антифоны изобразительные[2]

Первый антифон

Б лагослови́, душе́ моя́, Го́спода. / Благослове́н еси́, Го́споди. / Благослови́, душе́ моя́, Го́спода, / и вся вну́тренняя моя́[3] и́мя свято́е Его́.

Б лагослови́, душе́ моя́, Го́спода, / и не забыва́й всех воздая́ний Его́.

О чища́ющаго вся беззако́ния твоя́, / исцеля́ющаго вся неду́ги твоя́.

И збавля́ющаго от истле́ния живо́т твой[4], / венча́ющаго тя ми́лостию и щедро́тами.

И сполня́ющаго во благи́х жела́ние твое́, / обнови́тся, я́ко о́рля, ю́ность твоя́.

Т воря́й ми́лостыни Госпо́дь / и судьбу́ всем оби́димым.

С каза́ пути́ Своя́ Моисе́ови, / сыново́м Изра́илевым хоте́ния Своя́.

Щ едр и ми́лостив Госпо́дь, / долготерпели́в и многоми́лостив.

Н е до конца́ прогне́вается, / ниже́ в век вражду́ет.

Н е по беззако́ниeм на́шим сотвори́л есть нам, / ниже́ по грехо́м на́шим возда́л есть нам.

Я ко по высоте́ небе́сней от земли́, / утверди́л есть Госпо́дь ми́лость Свою́ на боя́щихся Его́.

Е ли́ко отстоя́т восто́цы от за́пад, / уда́лил есть от нас беззако́ния на́ша.

Я коже ще́дрит оте́ц сы́ны, / уще́дри Госпо́дь боя́щихся Его.

Я ко Той позна́ созда́ние на́ше, / помяну́, я́ко персть есмы́.

Ч елове́к, я́ко трава́ дни́е его́, / я́ко цвет се́льный, та́ко оцвете́т.

Я ко дух про́йде в нем, и не бу́дет, / и не позна́ет ктому́ ме́ста своего́.

М и́лость же Госпо́дня от ве́ка и до ве́ка / на боя́щихся Его́.

И пра́вда Его́ на сыне́х сыно́в, / храня́щих заве́т Его́, и по́мнящих за́поведи Его́ твори́ти я́.

Г оспо́дь на небеси́ угото́ва Престо́л Свой, / и Ца́рство Его́ все́ми облада́ет.

Б лагослови́те Го́спода, вси а́нгели Его́, / си́льнии кре́постию, творя́щии сло́во Его́, услы́шати глас слове́с Его́.

Б лагослови́ те Го́спода, вся силы Его́, / слуги́ Его́, творя́щии во́лю Его́.

Б лагослови́те Го́спода, вся дела́ Его́, / на вся́ком ме́сте влады́чества Его.

С ла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Б лагослови́, душе́ моя́, Го́спода, / и вся вну́тренняя моя́, и́мя свято́е Его́. / Благослове́н еси́, Го́споди.

Ектения малая

Диакон: П áки и пáки ми́ром Господу помóлимся.

Хор: Г осподи, помилуй.

З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Боже, Твóею благодáтию.

Хор: Г осподи, помилуй.

Диакон: П ресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагословéнную, Слáвную Влады́чицу нáшу Богорóдицу и Приснодéву Мари́ю со всéми святы́ми помяну́вше, сáми себé и друг дру́га и весь живóт наш Христу Богу предади́м.

И ерей по прочтении молитвы второго антифона возглашает:

Иерей: Я ко Твóя держáва, и Твóе есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ны́не и при́сно и во вéки векóв.

Хор: А минь. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Х вали́, душе́ моя́, Го́спода. / Восхвалю́ Го́спода в животе́[5] мое́м, / пою Бо́гу моему́, до́ндеже есмь[6].

Н е наде́йтеся на кня́зи, на сы́ны челове́ческия, / в ни́хже несть[7] спасе́ния.

И зы́дет дух его́, и возврати́тся в зе́млю свою́: / в той день поги́бнут вся по мы́шления его́.

Б лаже́н, ему́же Бог Иаковль помо́щник его́, / упова́ние его́ на Го́спода Бога своего́.

С отво́ршаго не́бо и зе́млю, / мо́ре и вся, я́же[8] в них.

Х раня́щаго и́стину в век, / творя́щаго суд оби́димым, / даю́щаго пи́щу а́лчущим.

Г оспо́дь реши́т окова́нныя[9], / Госпо́дь умудря́ет слепцы́.

Г оспо́дь возво́дит низве́рженныя, / Госпо́дь лю́бит пра́ведники.

Г оспо́дь храни́т прише́льцы, / си́ра и вдову́ прии́мет, / и путь гре́шных погуби́т.

В оцари́тся Госпо́дь во век, / Бог твой, Сио́не, в род и род.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Песнь Господу Иисусу Христу

Ектения малая

Диакон: П áки и пáки ми́ром Господу помóлимся.

Хор: Г осподи, помилуй.

З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Боже, Твóею благодáтию.

Хор: Г осподи, помилуй.

Диакон: П ресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагословéнную, Слáвную Влады́чицу нáшу Богорóдицу и Приснодéву Мари́ю со всéми святы́ми помяну́вше, сáми себé и друг дру́га и весь живóт наш Христу Богу предади́м.

И ерей по прочтении молитвы третьего антифона возглашает:

Я ко Благ и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Третий антифон. Блаженны

Х ор[11]: Во Ца́рствии Твое́м помяни́ нас, Го́споди, / егда́[12] прии́деши во Ца́рствии Твое́м.

На 12 [13]

Б лаже́ни ни́щии ду́хом[14], / я́ко тех есть Ца́рство Небе́сное.

Б лаже́ни пла́чущии, / я́ко ти́и уте́шатся.

На 10

Б лаже́ни кро́тцыи, / я́ко ти́и[15] насле́дят зе́млю.

Б лаже́ни а́лчущии и жа́ждущии пра́вды, / я́ко ти́и насы́тятся.

На 8

Б лаже́ни ми́лостивии, / я́ко ти́и поми́ловани бу́дут.

Б лаже́ни чи́стии се́рдцем, /я́ко ти́и Бо́га у́зрят.

На 6

Б лаже́ни миротво́рцы, / я́ко ти́и сы́нове Бо́жии нареку́тся.

Б лаже́ни изгна́ни пра́вды ра́ди, / я́ко тех есть Ца́рство Небе́сное.

На 4

Б лаже́ни есте́, егда́ поно́сят вам, / и изжену́т[16] и реку́т всяк зол глаго́л, на вы лжу́ще Мене́ ра́ди[17].

Р а́дуйтеся и весели́теся, / я́ко мзда ва́ша мно́га[18] на небесе́х.

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу.

И ныне и присно и во веки веков.

Антифоны вседневные (будничные)

Первый антифон

Б ла́го есть испове́датися Го́сподеви.

М олитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

Б ла́го есть испове́датися Го́сподеви / и пе́ти и́мени Твоему́, Вы́шний.

М олитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

В озвеща́ти зау́тра ми́лость Твою́ / и и́стину Твою́ на вся́ку нощь.

М олитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

Я ко прав Го́сподь Бог наш, / и несть[19] непра́вды в Нем.

М олитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

Сла́ва: Молитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

И ны́не: Молитвами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

Второй антифон

Г осподь воцари́ся, в ле́поту облече́ся.

М оли́твами святы́х Твои́х, Спа́се, спаси́ нас.

Г оспо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся, / облече́ся Госпо́дь в си́лу и препоя́сася. Моли́твами святы́х Твои́х, Спа́се, спаси́ нас.

И бо утверди́ вселе́нную, / я́ же не подви́жится. Моли́твами святы́х Твои́х, Спа́се, спаси́ нас.

С виде́ния[20] Твоя́ уве́ришася[21] зело́; / до́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, Го́споди, в долготу́ дний. Моли́твами святы́х Твои́х, Спа́се, спаси́ нас.

Слава, и ныне: Единородный Сыне.

Третий антифон

П рииди́те, возра́дуемся Го́сподеви, / воскли́кнем Бо́гу Спаси́телю на́шему.

С паси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый[22], пою́щия Ти: аллилу́иа.

П редвари́м лице́ Его́[23] во испове́дании[24], / и во псалме́х воскли́кнем Ему́.

С паси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый, пою́щия Ти: аллилу́иа.

Я ко Бог Ве́лий[25] Господь, / и Царь Ве́лий по всей земли́.

С паси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый, пою́щия Ти: аллилу́иа.

Я ко в руце́[26] Его вси концы́ земли́, / и высоты́ гор Того́ суть[27].

С паси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый, пою́щия Ти: аллилу́иа.

Я ко Того́ есть мо́ре, и Той сотвори́ е́[28], / и су́шу ру́це Его́ созда́сте.

С паси́ ны, Сы́не Бо́жий, / во святы́х ди́вен cый, пою́щия Ти: аллилу́иа.

Вход с Евангелием

Диакон: Б лагослови́, влады́ко, святы́й вход.

И ерей (благословляя): Благослове́н вход святы́х Твои́х, всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Диакон: П рему́дрость, про́сти.

Хор: П риидите, поклонимся и припадем ко Христу. Спаси ны, Сыне Божий, воскресы́й из мертвых, поющия Ти: аллилуиа.

С ледуют тропари и кондаки[30].

[При архиерейском служении: когда архиерей кадит, хор поет:

Ис полла́ э́ти дэ́спота [31].

При хиротонии:

С вяти́и му́ченицы, / и́же до́бре страда́вше и венча́вшеся, / моли́теся ко Го́споду / спасти́ся душа́м на́шим.

С ла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же, / апо́столов похвало́ / и му́чеников ра́дование, / и́хже про́поведь Тро́ица Единосу́щная.

И са́ие, лику́й, / Дева име́[32] во чре́ве, / и роди́ Сы́на Емману́ила, / Бога же и человека, / Восто́к и́мя Ему́; / Его́же вели ча́юще, / Де́ву ублажа́ем.

А ксиос, а́ксиос, а́ксиос[33].

В о время пения тропарей и кондаков иерей читает тайную молитву Трисвятого пения.

Иерей: Я ко Свят еси́, Бо́же на́ш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно.

Диакон: Г осподи, спаси благочестивыя и услыши ны.

Хор: Г осподи, спаси благочестивыя и услыши ны.

Диакон: И во ве́ки веко́в.

Трисвятое[34]

С вяты́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй на́с. (Трижды)

С ла́ва Отцу и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Святы́й Безсме́ртный, поми́луй на́с.

С вяты́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй на́с.

В о время пения Трисвятого священнослужители также читают Трисвятое, затем отходят на горнее место.

Чтец: И ду́хови твоему́.

Диакон: П ремудрость.

Чтец: П роки́мен, глас. [35]

Прокимны и аллилуиарии воскресные на литургии

Глас 1-й

Б у́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на нас, / я́коже упова́хом на Тя.

С тих: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.

А ллилуиа: Бог дая́й отмще́ние мне и покори́вый люди под мя.

С тих: Велича́яй спасе́ния царе́ва и творя́й ми́лость христу́ Своему́ Дави́ду и се́мени его́ до ве́ка.

Глас 2-й

К ре́пость моя́ и пе́ние мое́ Госпо́дь, / и бысть мне во спасе́ние.

С тих: Наказу́я наказа́ мя Господь, сме́рти же не предаде́ мя.

А ллилуия: Услы́шит тя Госпо́дь в день пе ча́ли, защи́тит тя и́мя Бо́га Иа́ковля.

С тих: Господи, спаси́ царя́ и услы́ши ны, во́ньже а́ще день призове́м Тя.

Глас 3-й

П о́йте Бо́гу на́шему, по́йте, / по́йте Царе́ви на́шему, по́йте.

С тих: Вси язы́цы, восплещи́те рука́ми, воскли́кните Богу гла́сом ра́дования.

А ллилуиа: На Тя, Господи, упова́х, да не постыжу́ся во век.

С тих: Бу́ди ми в Бо́га Защи́тителя и в дом прибе́жища, е́же спасти́ мя́.

Глас 4-й

Я ко возвели́чишася дела́ Твоя́, Го́споди, / вся прему́дростию сотвори́л еси́.

С тих: Благослови́, душе́ моя́, Го́спода, Го́споди Бо́же мой, возвели́чился еси́ зело́.

А ллилуиа: Наляцы́ и успева́й и ца́рствуй, и́стины ра́ди и кро́тости и пра́вды.

С тих: Возлюби́л еси́ пра́вду и возненави́дел еси́ беззако́ние.

Глас 5

Т ы, Го́споди, сохрани́ши ны / и соблюде́ши ны от ро́да сего́ и во век.

С тих: Спаси́ мя, Го́споди, я́ко оскуде́ преподо́бный.

А ллилуиа: Ми́лости Твоя́, Го́споди, во век воспою́, в род и род возвещу́ и́стину Твою́ усты́ мои́ми.

С тих: Зане́ рекл еси́: в век ми́лость сози́ждется, на небесе́х угото́вится и́стина Твоя́.

Глас 6-й

С паси́, Го́споди, лю́ди Твоя́ / и благослови́ достоя́ние Твое́.

С тих: К Тебе́, Го́споди, воззову́, Бо́же мой, да не премолчи́ши от мене́.

А ллилуиа: Живы́й в по́мощи Вы́шняго в кро́ве Бо́га Небе́снаго водвори́тся.

С тих: Рече́т Го́сподеви: Засту́пник мой еси́ и Прибе́жище мое́, Бог мой, и упова́ю на Него́.

Глас 7-й

Г о́сподь кре́пость лю́дем Свои́м даст, / Госпо́дь благослови́т лю́ди Своя́ ми́ром.

С тих: Принеси́те Го́сподеви, сы́нове Бо́жии, принеси́те Го́сподеви сы́ны о́вни.

А ллилуиа: Бла́го есть испове́датися Го́сподеви и пе́ти и́мени Твоему́, Вы́шний.

С тих: Возвеща́ти зау́тра ми́лость Твою́ и и́стину Твою́ на вся́ку нощь.

Глас 8-й

П омоли́теся и воздади́те / Го́сподеви Бо́гу на́шему.

С тих: Ве́дом во Иуде́и Бог, во Изра́или ве́лие и́мя Его́.

А ллилуиа: Прииди́те, возра́дуемся Го́сподеви, воскли́кнем Бо́гу Спаси́телю на́шему.

С тих: Предвари́м лице́ Его́ во ис по ве́дании и во псалме́х воскли́кнем Ему́.

Прокимны и аллилуиарии дневные (будничные)

В понедельник, глас 4-й

Т воря́й а́нгелы Своя́ ду́хи, / и слуги́ Своя́ пла́мень о́гненный.

С тих: Благослови́, душе́ моя, Го́спода, Го́споди Бо́же мой, возвели́чился еси́ зело́.

А ллилуиа, глас 5-й: Хвали́те Го́спода, вси а́нгели Его́, хвали́те Его́, вся́ си́лы Его́.

С тих: Яко Той рече́, и бы́ша; Той повеле́, и созда́шася.

Во вторник, глас 7-й

В озвесели́тся пра́ведник о Го́споде / и упова́ет на Него́.

С тих: Услы́ши, Бо́же, гла́с мой, внегда́ моли́ти ми ся к Тебе́.

А ллилуиа, глас 4-й: Пра́ведник я́ко фи́никс процвете́т, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.

С тих: Насажде́ни в дому́ Госпо́дни во дво́рех Бо́га на́шего процвету́т.

В среду, глас 3-й

В ели́чит душа́ Моя́ Го́спода, / и возра́довася дух Мой о Бо́зе Спа́се Мое́м.

С тих: Яко призре́ на смире́ние Рабы́ Своея́, се бо отны́не ублажа́т Мя вси ро́ди.

А ллилуиа, глас 8-й: Слы́ши, Дщи, и виждь, и приклони́ у́хо Твое́.

С тих: Лицу́ Твоему́ помо́лятся бога́тии лю́дстии.

В четверг, глас 8-й

В о всю зе́млю изы́де веща́ние их, / и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.

С тих: Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь.

А ллилуиа, глас 1-й: Испове́дят небеса́ чудеса́ Твоя́, Го́споди, и́бо и́стину Твою́ в Це́ркви святы́х.

С тих: Бог прославля́ем в сове́те святы́х.

В пятницу, глас 7-й

В озноси́те Го́спода Бо́га на́шего / и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть.

С тих: Госпо́дь воцари́ся, да гне́ваются лю́дие.

А ллилуиа, глас 1-й: Помяни́ сонм Твой, его́же стяжа́л еси́ испе́рва.

С тих: Бог же Царь наш пре́ жде ве́ ка, соде́ла спасе́ние посреде́ земли́.

В субботу, глас 8-й

В есели́теся о Го́споде, / и ра́дуйтеся, пра́веднии.

С тих: Блаже́ни, и́хже оста́вишася беззако́ния и и́хже прикры́шася греси́.

З аупокойный, глас 6-й: Ду́ши их / во благи́х водворя́тся.

А ллилуиа, глас 4-й: Воззва́ша пра́веднии, и Госпо́дь услы́ша их, и от всех скорбе́й их изба́ви их.

С тих: Мно́ги ско́рби пра́ведным, и от всех их изба́вит я́ Госпо́дь.

С тих: Блаже́ни, я́же избра́л и прия́л еси́, Го́споди, и па́мять их в род и род.

Диакон: П рему́дрость.

Чтец: Д ея́ний святы́х апо́стол чте́ние.

И ли: Собо́рнаго посла́ния Петро́ва (Иоаннова и т. д., причем не принято говорить, какое это послание — первое, второе или третье) чте́ние.

И ли: к Ри́мляном (к Кори́нфяном, к Гала́том, к Тимофе́ю и т. д.) послания святаго апостола Павла чтение.

И ерей чтецу: Мир ти.

Чтец: И духови твоему.

Диакон: П ремудрость.

Чтец: А ллилуиа, глас.

Х ор поет «Аллилуиа» трижды на указанный глас. Чтец произносит аллилуиарий[37], хор: «Аллилуиа». Чтец — второй стих аллилуиария, хор поет в третий раз «Аллилуиа».

С вященник, благословляя, произносит:

Иерей: П рему́дрость, про́сти, услы́шим Свята́го Ева́нгелиа. Мир всем.

Хор: И ду́хови твоему.

Диакон: О т (имя) Свята́го Ева́нгелиа чте́ние.

Хор: С лава Тебе, Господи, слава Тебе.

Ч итается Евангелие. По окончании чтения:

Хор: С лава Тебе, Господи, слава Тебе.

Диакон: Р цем вси от всея́ души́, и от всего помышле́ния на́шего рцем.

Хор: Г осподи, помилуй.

Диакон: Г о́споди Вседержи́телю, Бо́же оте́ц на́ших, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Хор: Г осподи, помилуй.

Диакон: П оми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Е ще́ мо́лимся о богохрани́мей стране́ нашей, власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.

Е ще́ мо́лимся о бра́тиях наших, свяще́нницех, священномона́сех, и всем во Христе́ бра́тстве нашем.

Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии и оставле́нии грехо́в рабо́в Бо́жиих, бра́тии свята́го хра́ма сего́ (если в монастыре: святыя обители сея ) .

Е ще́ мо́лимся о плодонося́щих и доброде́ющих во святе́м и всечестне́м хра́ме сем, тружда́ющихся, пою́щих и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе́ вели́кия и бога́тыя ми́лости.

Иерей: Я ко Ми́лостив и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе славу возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

[В некоторые дни церковного года (кроме двунадесятых и храмовых праздников) за сугубой ектенией читается следующая ектения об усопших, при открытых царских вратах и с кадильницей:

Диакон: П оми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твоей, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Диакон: Е ще́ мо́лимся о упокое́нии душ усо́пших рабо́в Бо́жиих (имена) и о е́же прости́тися им вся́кому прегреше́нию, во́льному же и нево́льному.

Я ко да Госпо́дь Бог учини́т ду́ши их, иде́ же[40] пра́веднии упокоя́ются.

М и́лости Бо́жия, Ца́рства Небе́снаго и оставле́ния грехо́в их у Христа́, Безсме́ртнаго Царя́ и Бо́га на́шего, про́сим.

Хор: П ода́й, Го́споди.

Диакон: Г осподу помо́лимся.

Хор: Г осподи, поми́луй.

Ц арские врата закрываются.]

Ектения об оглашенных[41]

Диакон: П омоли́теся, оглаше́нии, Го́сподеви.

Диакон: В е́рнии[42], о оглаше́нных помо́лимся, да Госпо́дь поми́лует их.

О гласи́т их сло́вом и́стины.

О ткры́ет[43] им Ева́нгелие пра́вды.

С оедини́т их Святе́й Свое́й, Собо́рней и Апо́стольстей Це́ркви.

С паси́, поми́луй, заступи́ и сохрани́ их, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

О глаше́ннии, главы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те.

Иерей: Д а и ти́и[44] с нами сла́вят пречестно́е и великоле́пое и́мя Твое́, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Диакон: Е ли́цы[45] оглаше́ннии, изыди́те[46],

О глаше́ннии, изыди́те.

Е лицы оглашеннии, изыдите.

Д а никто́ от оглаше́нных, ели́цы ве́рнии, Па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся.

Хор: Г осподи, помилуй.

Диакон: З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Боже, Твоею благода́тию.

Хор: Г осподи, помилуй.

Диакон: П рему́дрость.

Иерей: Я ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Диакон: П а́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся.

Хор: Г осподи, помилуй. (На каждое прошение)

Диакон: О свы́шнем ми́ре и спасе́нии душ на́ших Го́споду помо́лимся.

О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии святы́х Бо́жиих Церкве́й и соедине́нии всех Го́споду помо́лимся.

О святе́м хра́ме сем и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих вонь Господу помолимся.

О изба́витися нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды Го́споду помолимся.

З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Диакон: П рему́дрость.

Иерей: Я ко да под держа́вою Твое́ю всегда́ храни́ми, Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Духу, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

(Открываются царские врата.)

Херувимская песнь[47]

И же[48] Херуви́мы та́йно[49] образу́юще[50] и Животворя́щей Тро́ице Трисвяту́ю пе́снь припева́юще[51], вся́кое ны́не жите́йское отложи́м[52] попече́ние[53].

С вященник и диакон перед престолом трижды тихо произносят Херувимскую песнь и отходят к жертвеннику.

Диакон: В озми́, влады́ко.

И ерей, возлагая на его плечо воздух: Возми́те ру́ки ва́ша во свята́я и благослови́те Господа. И, взяв святые дары, выходят из алтаря на солею.

Великий вход

Иерей: П реосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы, и весь священнический и монашеский чин, и причет церковный, братию святаго храма сего, вас и всех правосла́вных христиа́н да помяне́т Госпо́дь Бог во Ца́рствии Свое́м всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: А минь. Яко да Царя́ всех поды́мем, а́нгельскими неви́димо дориноси́ма[54] чи́нми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

Ектения просительная

Диакон: И спо́лним моли́тву на́шу Го́сподеви.

Хор: Г о́споди, поми́луй. (На каждое прошение)

Диакон: О предложе́нных Честны́х Даре́х Го́споду помо́лимся.

О святе́м хра́ме сем и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих вонь Го́споду помо́лимся.

О изба́витися нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды Го́споду помо́лимся.

З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Д не всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим.

Хор: П ода́й, Го́споди. (На каждое прошение)

Диакон: А нгела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля душ и теле́с на́ших у Го́спода про́сим.

П роще́ния и оставле́ния грехо́в и прегреше́ний на́ших у Го́спода про́сим.

Д о́брых и поле́зных душа́м на́шим и ми́ра ми́рови у Го́спода про́сим.

П ро́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим.

Х ристиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны и до́браго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве про́сим.

П ресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.

Хор: Т ебе́, Го́споди.

Иерей: Щ едро́тами Единоро́днаго Сы́на Твоего́, с Ни́мже благослове́н еси́, со Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: И ду́хови твоему́.

Диакон: В озлю́бим друг дру́га, да единомы́слием испове́мы[55].

Хор: О тца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Тро́ицу Единосу́щную и Неразде́льную.

Диакон: Д ве́ри, две́ри, прему́дростию во́нмем.

(Открывается завеса царских врат)

Символ веры

В е́рую во Еди́наго Бо́га Отца́, Вседержи́теля, Творца́ не́бу и земли́, ви́димым же всем и неви́димым. И во Еди́наго Го́спода Иису́са Христа́, Сы́на Бо́жия, Единоро́днаго, Иже от Отца́ рожде́ннаго пре́жде всех век; Све́та от Све́та, Бо́га и́стинна от Бо́га и́стинна, рожде́нна, несотворе́нна, Единосу́щна Отцу́, Имже вся бы́ша[56]. Нас ра́ди челове́к и на́шего ра́ди спасе́ния сше́дшаго с Небе́с, и воплоти́вшагося от Ду́ха Свя́та и Мари́и Де́вы, и вочелове́чшася[57]. Распя́таго же за ны при Понти́йстем Пила́те, и страда́вша, и погребе́нна. И воскре́сшаго в тре́тий день по Писа́нием. И возше́дшаго на Небеса́, и седя́ща одесну́ю[58] Отца́. И па́ки[59] гряду́щаго со сла́вою суди́ти живы́м и ме́ртвым, Его́же Ца́рствию не бу́дет конца́. И в Ду́ха Свята́го, Го́спода, Животворя́щаго, Иже от Отца́ исходя́щаго, Иже со Отце́м и Сы́ном спокланя́ема и ссла́вима, глаго́лавшаго проро́ки. Во еди́ну Святу́ю, Собо́рную и Апо́стольскую Це́рковь. Испове́дую еди́но Креще́ние во оставле́ние грехо́в. Ча́ю[60] воскресе́ния ме́ртвых и жи́зни бу́дущаго ве́ка. Ами́нь.

Диакон: С та́нем до́бре[61], ста́нем со стра́хом[62], во́нмем, Свято́е Возноше́ние в ми́ре приноси́ти.

Хор: М и́лость ми́ра, же́ртву хвале́ния.

Иерей: Б лагода́ть Го́спода на́шего Иису́са Христа́, и любы́[63] Бо́га и Отца́, и прича́стие Свята́го Ду́ха бу́ди со все́ми ва́ми.

Хор: И со ду́хом твои́м.

Иерей: Г оре́[64] име́им[65] сердца́.

Хор: И мамы[66] ко Го́споду.

Иерей: Б лагодари́м Го́спода.

Хор: Д о́стойно и пра́ведно есть покланя́тися Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, Тро́ице Единосу́щней и Неразде́льней.

Иерей: П обе́дную песнь пою́ще, вопию́ще, взыва́юще и глаго́люще.

Хор: С вят, Свят, Свят Господь Савао́ф, испо́лнь[67] не́бо и земля́ славы Твоея́; оса́нна[68] в вы́шних, благослове́н Гряды́й[69] во и́мя Госпо́дне, оса́нна в вы́шних.

Иерей: П риими́те, яди́те, сие́ есть Те́ло Мое́, е́же за вы ломи́мое во оставле́ние грехо́в.

Иерей: П и́йте от нея́ вси, сия́ есть Кровь Моя́ Но́ваго Заве́та, я́же за вы и за мно́ги излива́емая во оставле́ние грехо́в[70].

Иерей: Т воя́ от Твои́х Тебе́ принося́ще о всех и за вся.

Хор: Т ебе́ пое́м, Тебе́ благослови́м, Тебе́ благодари́м, Го́споди, и мо́лим Ти ся, Бо́же наш[71].

Иерей: И зря́дно[72] о Пресвяте́й, Пречи́стей, Преблагослове́нней, Сла́вней Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и.

Хор: Д осто́йно есть, я́ко вои́стинну блажи́ти Тя Богородицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную, и Ма́терь Бога нашего.

Ч естне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бога Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем[73].

[На литургии святителя Василия Великого вместо «Достойно есть. » поется:

О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь[74], а́нгельский собо́р и челове́ческий род, освяще́нный хра́ме и раю́ слове́сный, де́вственная похвало, из Нея́же[75] Бог воплоти́ся и Младе́нец бысть, прежде век сый Бог наш; ложесна́ бо Твоя́ престо́л сотвори́ и чре́во Твое простра́ннее небе́с соде́ла. О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь, сла́ва Тебе́.]

Иерей: И даждь нам еди́неми усты́ и еди́нем се́рдцем сла́вити и воспева́ти пречестно́е и великоле́пое и́мя Твое́, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Иерей: И да бу́дут ми́лости Вели́каго Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́ со все́ми ва́ми.

Хор: И со ду́хом твои́м.

Ектения просительная

Диакон: В ся святы́я помяну́вше, па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся.

Хор: Г о́споди, поми́луй. (На каждое прошение)

Диакон: О принесе́нных и освяще́нных Честны́х Даре́х Го́споду помо́лимся.

Я ко да Человеколю́бец Бог наш прие́мь я́[76] во святы́й и пренебе́сный и мы́сленный Сво́й Же́ртвенник, в воню́[77] благоуха́ния духо́внаго, возниспо́слет нам Боже́ственную благода́ть и дар Свята́го Ду́ха, помо́лимся.

О изба́витися нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды Го́споду помо́лимся.

З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Д не всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим.

Хор: П ода́й, Го́споди. (На каждое прошение)

Диакон: А нгела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля душ и теле́с на́ших у Го́спода про́сим.

П роще́ния и оставле́ния грехо́в и пргреше́ний на́ших у Го́спода про́сим.

Д о́брых и поле́зных душа́м на́шим и ми́ра ми́рови у Го́спода про́сим.

П ро́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим.

Х ристиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны, и добраго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве про́сим.

С оедине́ние ве́ры и прича́стие[78] Свята́го Ду́ха испроси́вше, са́ми себе́, и друг друга, и весь живо́т наш Христу Бо́гу предади́м.

Иерей: И сподоби[79] нас, Владыко, со дерзнове́нием, неосужде́нно сме́ти[80] призыва́ти Тебе, Небе́снаго Бо́га Отца́, и глаго́лати:

Х ор (или все молящиеся): Отче наш, Иже еси́ на небесе́х[81]! Да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́, и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь[82] нам днесь, и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Иерей: Я ко Твое́ есть Ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: И ду́хови твоему.

Диакон: Г лавы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те.

Хор: Т ебе́, Го́споди.

Иерей: Б лагода́тию и щедро́тами и человеколю́бием Единоро́днаго Сы́на Твоего́, с Ни́мже благослове́н еси́, со Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Закрываются царские врата и завеса.

Иерей: С вятая святы́м.

Хор: Е ди́н Свят, еди́н Госпо́дь, Иису́с Христо́с, во сла́ву Бо́га Отца́. Аминь.

Х вали́те Го́спода с небе́с, хвали́те Его́ в вы́шних. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа.

Т воря́й Ангелы Своя́ ду́хи, и слуги́ Своя́ пла́мень о́гненный.

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла[84] не убои́тся.

Ч а́шу спасе́ния прииму́ и и́мя Госпо́дне призову́.

В о всю зе́млю изы́де веща́ние[85] их, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.

С пасе́ние соде́лал еси́ посреде́ земли́, Бо́же.

Р а́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.

Б лаже́ни, я́же избра́л и прия́л еси́, Го́споди, и па́мять их в род и род.

В праздники Богородицы

Ч а́шу спасе́ния прииму́ и и́мя Госпо́дне призову́.

В праздники апостолов

В о всю́ зе́млю изы́де веща́ние их, и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.

В дни памяти святых

В па́мять ве́чную буде́т пра́ведник, от слу́ха зла не убои́тся.

О ткрываются царские врата. Диакон, вынося Святую Чашу, возглашает:

С о стра́хом Бо́жиим и ве́рою приступи́те.

(Передает чашу священнику.)

Хор: Б лагослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне, Бог Госпо́дь и яви́ся нам[86].

И ерей и с ним все, желающие причаститься:

В е́рую, Го́споди, и испове́дую, я́ко Ты еси́ вои́стинну Христос, Сын Бога Жива́го, прише́дый в мир гре́шныя спасти́, от нихже пе́рвый есмь аз. Еще́ ве́рую, я́ко сие́ са́мое е́сть Пречи́стое Те́ло Твое́, и сия́ са́мая е́сть Честна́я Кро́вь Твоя́. Молю́ся убо Тебе́: поми́луй мя, и прости́ ми прегреше́ния моя́, во́льная и нево́льная, я́же сло́вом, я́же де́лом, я́же ве́дением и неве́дением, и сподо́би мя неосужде́нно причасти́тися Пречи́стых Твои́х Та́инств, во оставле́ние грехо́в и в жизнь ве́чную. Аминь.

В е́чери Твоея́ Та́йныя днесь, Сы́не Бо́жий, прича́стника мя приими́: не бо враго́м Твои́м та́йну пове́м, ни лобза́ния Ти дам, я́ко Иу́да, но я́ко разбо́йник, испове́даю Тя: помяни́ мя, Го́споди, во Ца́рствии Твое́м.

Д а не в суд или́ во осужде́ние бу́дет мне причаще́ние Святы́х Твои́х Та́ин, Господи, но во исцеле́ние души́ и те́ла. Аминь.

Х ор (во время причащения): Тело Христо́во приими́те, Исто́чника безсме́ртнаго вкуси́те[87].

П о причащении мирян священник опускает в Потир частицы, вынутые из просфор, произнося:

О мы́й, Го́споди, грехи́ помина́вшихся зде[88] Кро́вию Твое́ю Честно́ю, моли́твами святы́х Твои́х.

Иерей: С паси́, Бо́же, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое́.

Х ор[89]: Ви́дехом[90] Свет Истинный, / прия́хом[91] Ду́ха Небе́снаго, / обрето́хом[92] ве́ру и́стинную, / Неразде́льней Тро́ице покланя́емся: / Та бо[93] нас спасла́ есть.

И ерей (тайно): Благослове́н Бог наш.

Возглас: Всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Д а испо́лнятся уста́ на́ша / хвале́ния Твоего́, Го́споди, / я́ко да пое́м сла́ву Твою́, / я́ко сподо́бил еси́ нас причасти́тися / Святы́м Твои́м, Боже́ственным, Безсме́ртным и Животворя́щим Та́йнам; / соблюди́ нас во Твоей святы́ни, / весь день поуча́тися пра́вде Твое́й. / Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа[94].

Диакон: П ро́сти прии́мше[95] Боже́ственных, Святы́х, Пречи́стых, Безсме́ртных, Небе́сных и Животворя́щих, Стра́шных Христо́вых Та́ин, досто́йно благодари́м Го́спода.

Хор: Г осподи, помилуй.

Диакон: З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Хор: Г осподи, помилуй.

Диакон: Д ень весь соверше́н, свят, ми́рен и безгре́шен испроси́вше, са́ми себе́ и друг дру́га и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.

Иерей: Я ко Ты еси́ освяще́ние на́ше, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Иерей: С ми́ром изы́дем.

Хор: О и́мени Госпо́дни.

Диакон: Г осподу помолимся.

Хор: Г осподи, помилуй.

И ерей (стоя перед амвоном): Благословля́яй благословя́щия Тя, Го́споди, и освяща́яй на Тя упова́ющия, спаси́ люди Твоя и благослови́ достоя́ние Твое[96], исполне́ние[97] Це́ркве Твоея́ сохрани́, освяти́ лю́бящия благоле́пие до́му Твоего́; Ты тех возпросла́ви Боже́ственною Твое́ю си́лою, и не оста́ви нас, упова́ющих на Тя. Мир ми́рови Твоему́ да́руй, Це́рквам Твои́м, свяще́нником, во́инству и всем лю́дем Твои́м.

Я ко вся́кое дая́ние бла́го[98] и всяк дар соверше́н свы́ше есть, сходя́й[99] от Тебе́, Отца́ Све́тов; и Тебе́ сла́ву, и благодаре́ние, и поклоне́ние возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Х ор: Аминь. Бу́ди и́мя Госпо́дне благослове́нно от ны́не и до ве́ка. (Трижды) [100]

И ерей: Благослове́ние Госпо́дне на вас, Того́ благода́тию и человеколю́бием, всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

И ерей: Слава Тебе, Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше, сла́ва Тебе́[104].

Хор: Слава, и ныне. Господи, помилуй. (Трижды) Благослови́.

И ерей произносит отпуст (в воскресенье) :

М ноголетие

П о обычаю перед отпустом священник берет крест с престола и после отпуста дает его для целования молящимся, а чтец читает благодарственные молитвы; затем священник осеняет крестом народ и возвращается в алтарь, причем царские врата и завеса закрываются.

[2] Антифоны поются попеременно правым (1) и левым (2) хорами. Антифоны на литургии бывают трех родов: праздничные, изобразительные и вседневные (будничные).

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *